مي خواستم در مورد قانون جذب كه همه جا هم ازش صحبت مي شه نظرتون رو بدونم ايا قبول داشتنش شرك است؟ حجره مجازی ( پاسخ به شبهات )
تماس با ما   درباره ما   طرح سوال   حمایت از ما  

  امروز شمسی

امام حسين (عليه السلام) : شما را به كتاب خدا و سنت پيامبرش دعوت مي كنم، همانا سنت پيامبر مرده و بدعت ، زنده شده است.
  احکام  احکام   آخرالزمان  آخرالزمان   زنان  زنان   جهان بینی  جهان بینی   پرونده نقد  پرونده نقد   مشاوره  مشاوره   عکس نوشته  عکس نوشته   خودارضائی  خودارضائی   قرآن  قرآن   بسم الله  بسم الله  

  مطالب برگزيده
میخوام بپرسم حد اصرار بر دعا چیه؟ و اینکه من براورده نشدن حاجتم رو گردن قسمت میندازم چقدر درسته؟
علت های انکار معاد چیست؟
چه باید کرد که از چشم چرانی و خود نمایی زنان جلوگیری کرد؟
زنای ذهن به چه معناست؟
اگر کسی قرضی بدهد آیا می تواند پولش را مطابق روز بگیرد؟
ولايت مطلقه فقيه برداشت فقهى آيت الله خمينى از يك مساله اسلامى است و برخى با آن مخالفند از جمله در معاصرين آيت الله خويى آيت الله شريعتمدارى آيت الله
من از شوهرم سرد شدم. چند بار تو گوشيش پيامايي از ابراز علاقه ديدم هشت ماه كه حامله ام كارم شده گريه ...
سريال در حاشيه بخاطر انتقاد كاملا صحيح ولي طنز از پزشكان حتي در مرحله پخش متوقف شود ولي رستاخيز قبل از اكران هم متوقف نشد.
تشيع زوري يعني برگزاري هفته دفاع مقدس هفته دولت ...دهه فجر و.. كه بعد از انقلاب بوده بدعت نيست ولي مراسم حضرت محسن بدعت است؟
چه نوع عقایدی اگر با عقیده ی ما درتضاد باشند قابل احترام اند؟
انگيزه واسه زندگي كردن ندارم؟ دارم به زور زندگی میکنم باورت میشه؟
بدون آرايش و با حفظ رعايت حجاب و مسائل اسلامي از خانه بيرون مي روم با اين حال مادرم در موردم سختگيري مي كند.
لطفا توصيه هاى عملى و كاربردى كه در رابطه با فرزند آورى وجود دارد بيان كنيد البته به طور مختصر و مفيد.
سوء ظن نسبت به همسری که تمایل جنسی بالایی دارد

  آخرين مطالب
مي خواستم در مورد قانون جذب كه همه جا هم ازش صحبت مي شه نظرتون رو بدونم ايا قبول داشتنش شرك است؟
پسری هستم 17 ساله و معتاد به این عمل زشت اینقده توبه کردم بازم نتونستم کمکم کنید.
برای نزديكتر شدن به امام زمان(عج) باید چکار کنیم؟
داستانهايى كه در كتب و روی منابر از ديدار علما و متقيان با امام زمان نقل مى شود اعتبار دارد؟
برای دیدار با امام عصر چه روشهایی وجود دارد.
با توجه به شرایط اقلیمی عربستان محال است ماجرای اصحاب ابرهه رخ داده باشد.پاسخ های غیر شعاری بدهید.
دعاى اصلى فرج امام زمان (عج) كدام است؟ آيا بايد آن را ايستاده بخوانيم يا نه؟
چگونه اعتقاد به منجى و مهدويت را در دانش آموزان تقويت كنيم؟
آیا امام زمان علیه السلام دین جدیدی را برای مردم می آورند؟
منظور از حوريان بهشتي دقيقا به چه معناست؟آيا واقعا انها زن هستند و با مردان همبستر مي شوند؟ يعني جنسيت دارند؟
  پربيننده ترين مطالب


  ارسال مطلب به ما : چاپ

مي خواستم در مورد قانون جذب كه همه جا هم ازش صحبت مي شه نظرتون رو بدونم ايا قبول داشتنش شرك است؟

اين نظريّه ، پارادوكسيكال (خود متناقض) است ؛ اين نظريّه مدّعي است كه شما به هرچه فكر كنيد و آن را محور افكار خود قرار دهيد، وجود شما آن را به خود جذب مي كند ؛ يا عالم خلقت آن را به شما اعطا مي كند. گويي جهان يك غول چراغ جادوست كه وظيفه اش برآوردن آرزوهاي عميق شماست.

  

مي خواستم در مورد قانون جذب كه همه جا هم ازش صحبت مي شه نظرتون رو بدونم ايا قبول  داشتنش شرك است؟

سلام به حجره مجازی خوش آمدید. 

 نقدي بر قانون جذب 

 

الف. قانون جذب كه در فيلم شبه مستند راز و كتابي با همين نام مطرح شده، به نحو مطلق نه مورد تأييد حكما و متكلّمين اسلامي است و نه مورد تأييد دانشمندان علوم تجربي و نه مورد تأييد روانشناسي علمي. اين نظريّه صرفاً يك ادّعاي بدون دليل است كه نه با براهين فلسفي اثبات مي شود و نه با روش علوم تجربي. البته برخي از گزاره هاي مطرح در اين نظريّه ، در متون ديني نيز وجود دارند؛ امّا اين به معني تطابق اين نظريّه با عقائد اسلامي نيست. 

اسلام با هر مكتب فكري ديگري مثل ماركسيسم يا ليبراليسم هم در برخي گزاره ها ممكن است اشتراك ظاهري داشته باشد ؛ امّا بايد توجّه داشت كه يك مكتب يا نظريّه ، تنها مشتي گزاره نيست بلكه يك ساختار به هم پيوسته است كه گزاره ها بخشي از مصالح آن هستند

 

از اينرو تشابه اسلام با برخي مكاتب يا نظريّه ها كه در ظاهر با آنها ، اشتراك گزاره دارد مثل تشابه هواپيما با قابلمه است كه در هر دو ، از آلياژ آلومينيوم استفاده شده است. 


ب. اشــكالات قـــانون جـــذب:

 عمده مطلب اين فيلم و كتاب درباره قانون جذب يا جاذبه است. اين فيلم و كتاب ، گرچه مطالب ارزشمند و مفيد زيادي دارند لكن از جهاتي مورد نقد مي باشند كه به برخي از آنها اشاره مي شود.


 1) بزرگترين عيب اين نظريّه، غلوّآميز بودن آن است ؛ كه تا حدّ زيادي شكل شعار و تبليغات به خود گرفته است. ترفندهايي در اين فيلم و كتاب به كار رفته كه شايسته ي يك فيلم يا كتاب علمي نيست. در فيلم يا كتاب علمي بايد مستند و منطقي سخن گفت نه احساسي و شعاري. اگر توجّه نموده باشيد اين فيلم شباهت زيادي به آگهي هاي تبليغاتي دارد تا آنجا كه برخي شركتهاي ايراني نيز قطعاتي از آن را به عنوان آگهي تبليغاتي خود انتخاب نموده اند؛ كما اينكه برخي از شركتهاي هرمي نيز دقيقاً از همين متدها براي فريب اعضاي خود استفاده مي نمايند. به همين لحاظ اين فيلم و كتاب آن از پرفروشترين فيلمها و كتابها نيز بوده اند؛ چرا كه از متدهاي مغالطه ي تبليغاتي در آنها استفاده شده است.




 2) با اين كه نويسنده ي كتاب و سازنده ي فيلم ، مدّعي تجربي بودن مطالب خود هستند ولي حقيقت اين است كه مطالب آن از راه و روش تحقيق تجربي به اثبات نرسيده است. اينكه ما بگرديم و صدها و يا حتّي هزاران مورد موافق با اين نظريّه پيدا كنيم موجب اثبات شدن آن نمي شود. در علوم تجربي ، بايد كلّيّت يك قانون فرضي به اثبات برسد. براي مثال اگر ما آب تمام چشمه ها و درياها و ... را آزمايش كنيم خواهيم ديد كه همه ي اين آبها هادي جريان الكتريسيته هستند امّا حقيقت علمي اين است كه آب هادي جريان الكتريسته نيست ؛ اينكه آبهاي روي زمين جريان الكتريكي را هدايت مي كنند به خاطر آب بودن آنها نيست بلكه به سبب موادّ محلول در آنها مي باشد. پس به صرف استقراء و مشاهده ي صدها و هزاران مورد نمي توان به قانون علمي دست يافت. 

حتّي برخي منتقدين اين نظريّه در مغرب زمين ، نه تنها اثبات شدن آن را نپذيرفته اند بلكه ادّعا نموده اند كه اين نظريّه ، از راه تجربي غير قابل اثبات است. چون اين نظريّه نه به روش علوم تجربي ، قابل آزمايش است و نه موارد نقض خود را مشخّص مي كند و نه قدرت پيش بيني دارد ؛ در حالي كه هر نظريّه ي تجربي بايد واجد اين سه ويژگي باشد. براي مثال نظريّه ي نسبيّت اينشتين يك نظريّه ي علمي است چون هم مي شود آن را آزمايش نمود ؛ هم اينكه اين نظريّه مورد نقض خود را مشخّص نموده است هم از شرائط موجود، پيش بيني هايي روشمندي نسبت به آينده مي كند. 


نظريّه نسبيّت مي گويد اگر اثبات شود كه چيزي سريعتر از سرعت نور وجود دارد نظريّه نسبيّت باطل مي شود. امّا نظريّه ي جذب نه قابل آزمايش علمي است نه مورد نقض خود را مشخّص مي كند و نه به صورت روشمند، پيش بيني مي كند. در مقابل اين نقد ، طرفداران نظريّه ي جذب گفته اند: كاركرد مثبت اين نظريّه كه موجب اميدواري انسانها مي شود نشانگر درستي آن است. امّا اين پاسخ ، قابل قبول نيست ؛ چون بسياري نظرات علمي با اينكه كاركرد مثبت داشته اند ولي بطلانشان بعد از مدّتي روشن شده است . براي مثال هيأت زمين مركزي بطلميوسي قادر بود كسوف و خسوف را با دقّت زيادي محاسبه كند در حالي كه خود نظريه نادرست بود. همچنين نظريّه ي تركيب سرعتها و نظريّه گرانش نيوتن با اينكه هم اكنون نيز به خاطر آساني و تقريب بالا ، كاربرد دارند ولي توسّط نظريّه نسبيّت خاصّ و عامّ اينشتين باطل شده اند. پس صرف كاركرد داشتن دليل بر درستي نمي باشد.


3) مطالب اين فيلم و كتاب نه تنها با علوم تجربي اثبات نشده ، بلكه نويسنده و سازنده ي آن ، توجيه فلسفي درستي هم از نظريّه ي خود ارائه نداده اند تا اقلاً بتوان آن را يك نظريّه ي فلسفي قلمداد نمود.

 4) اين نظريّه ، پارادوكسيكال (خود متناقض) است ؛ اين نظريّه مدّعي است كه شما به هرچه فكر كنيد و آن را محور افكار خود قرار دهيد، وجود شما آن را به خود جذب مي كند ؛ يا عالم خلقت آن را به شما اعطا مي كند. گويي جهان يك غول چراغ جادوست كه وظيفه اش برآوردن آرزوهاي عميق شماست. اين ادّعاي قانون جذب مي باشد. از طرف ديگر، سالهاست كه طرفداران اين نظريّه در پي اثبات علمي اين نظريّه هستند؛ و آن را محور افكار خود ساخته اند؛ پس چرا وجود آنها راه حلّ را جذب نكرده است؟ يا چرا عالم خلقت ، راه اثبات اين نظريّه را در اختيار آنها قرار نداده است؟

5) از درستي اين نظريّه ، تناقض لازم مي آيد. اگر كسي خواسته اي داشته باشد ، و ديگري نقيض آن خواسته را داشته باشد و هر دو نيز به قانون جذب عمل كنند ، خواسته ي كداميك تحقّق خواهد يافت؟؟!! براي مثال كشاورزي با تمام وجود مي خواهد امسال سالي باراني باشد، و همسايه ي كوزه گر او با تمام وجود مي خواهد كه امسال، سالي كم باران و پر آفتاب باشد، حال جهان به كام كداميك خواهد چرخيد؟! اگر امسال باراني باشد، قانون جذب در مورد كوزه گر نقض شده است و اگر باراني نباشد ، قانون جذب در مورد كشاورز نقض شده است. پس در هر حال اين قانون عموميّت ندارد. حال اگر به جاي دو نفر با دو خواسته ي متناقض، ميليونها نفر با ميليونها خواسته ي متناقض بخواهند به قانون جذب عمل كنند چه اتّفاقي رخ خواهد داد؟ اگر اين قانون درست باشد در آن صورت جهان از هم خواهد پاشيد ؛ چرا كه عملاً ميليونها انسان با ميليونها خواسته ي ناهمسان در جهان زندگي مي كنند.

 6) براي برخي مطالب اين فيلم و كتاب مي توان شواهدي از قرآن و روايات ارائه نمود امّا اين بدان معنا نيست كه اين نظريّه موافق با نظر اسلام است ؛ بلكه نظريّه ي اسلام در برخي گزاره ها با اين نظريّه اشتراك ظاهري دارد ؛ و اين امري طبيعي است. اسلام با بسياري از مكاتب دنيا اشتراك گزاره دارد ولي كلّيّت آنها را مردود مي داند.

7) برخي از گزاره هاي اين نظريّه ، و نتيجه ي حاصله از برخي گزاره هاي آن با برخي از مسلّمات وحي و علوم عقلي و برهاني ناسازگار است. براي مثال اين نظريّه به صورت ضمني منكر قضا و قدر است. همچنين در اين نظريّه ، حاكميّت مطلق اراده ي خدا بر عالم هستي ، به نوعي مخدوش مي شود ؛ در حالي كه اين مسائل، هم از راه وحي معصوم از خطا به اثبات رسيده اند، هم از راه براهان عقلي.

8) در اين نظريّه ، عالم خلاصه شده است در عالم مادّه ، درحالي كه از نظر علوم عقلي و برهاني و وحي معصوم و مكاشفات عرفا ، حكومت عالم مادّه در دست عالم ملكوت و جبروت مي باشد ؛ و عالم ملكوت و جبروت بر خلاف عالم مادّه ثابت بوده منزّه از تغييرند. پس فكر و خواست ما بر آنها تأثيري ندارد. تغييرات عالم مادّه نيز بنابه برهان عقلي ، تحت تدبير عالم ملكوت است.



 نظريّه ي اسلام:

 اسلام قانون جذب را ابداً نمي پذيرد؛ چرا كه فرضيّه اي است غير منطقي و نامعقول؛ كه تنها افراد ساده لوح و فاقد قدرت استدلال و استنباط را مي تواند گول بزند. در مقابل، اسلام عزيز جايگزيني براي آن دارد كه كاملاً منطقي و معقول مي باشد. نظريّه ي اسلام چنين است. 

ــ عالم توسّط يك وجود عليم و خبير و خير محض (خدا) تدبير مي شود. 

ــ تدبير عالم مادّه از طريق عوالم فوق مادّي صورت مي گيرد.« يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْض. 

ـــــ امور اين جهان را از آسمان به سوى زمين تدبير مى كند.»(السجدة:5) 

ــ غايت همه ي عالم، رسيدن به قرب خداوند متعال است« أَلا إِلَى اللَّهِ تَصيرُ الْأُمُورُ.

 ــــ آگاه باشيد كه بازگشت همه ي امور به سوي خداست. » (الشورى:53). لذا همه ي موجودات مادّي به سوي خدا در حركتند نه به هر سويي كه ما بخواهيم. 

ــ خدا انسان را موجودي مختار آفريده است ؛ لذا مي تواند با اين حركت عمومي عالم ، هماهنگ شود يا در مسير عكس آن قرار گيرد.« إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً .

 ــــ ما راه را به او نشان داديم، خواه شاكر باشد(و پذيرا گردد) يا ناسپاسي كند.»(الإنسان:3)

 ــ اگر كسي در مسير حركت عمومي عالم قرار گرفت ، يقيناً قوانين حاكم بر عالم (سنن الهي) ، در خدمت او خواهند بود و به او كمك خواهند نمود تا به سعادت حقيقي خود 

ــ نه سعادت توهّمي خود ــ برسد ؛ امّا اگر در مسير عكس حركت عمومي عالم قرار گيرد ، اگرچه به خواسته هاي موقّت خود برسد ، به سعادت حقيقي و ابدي خود نخواهد رسيد؛ و زير چرخ هستي نابود خواهد شد؛ مانند كسي كه برخلاف جهت رودخانه شنا مي كند. خداوند متعال كلّ عالم را در خدمت انسان قرار داده است ؛ امّا نه به اين معني كه انسان بتواند عالم را به ميل خود در آورد بلكه به اين معني كه همه ي عالم چنان ساخته شده است كه اگر كسي به دستورات خدا عمل نمود با او هماهنگ شوند و مزاحمتي براي او ايجاد نكنند و بلكه به سرعتِ تكامل او بيفزايند.« وَ سَخَّرَ لَكُمْ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ جَميعاً مِنْهُ إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُون .

 ــــــــ آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است همه را از سوى خودش در خدمت شما قرار داده است ؛ در اين امر نشانه هاى(مهمّى) است براى كسانى كه انديشه مى كنند.»(الجاثية: 13)

 ــ مدبّر حكيم عالم ، راه هماهنگ شدن با عالم هستي را از طريق ارسال برنامه اي به نام دين و كتاب آسماني بيان كرده است. لذا اگر كسي مطابق دين عمل كند يقيناً عالم هستي به نفع او وارد عمل خواهد شد و او به ياري جميع موجودات و از جمله ملائك كه مدبّر عالم مادّه اند ، به سعادت حقيقي و ابدي خود خواهد رسيد.

 اگر كسي تابع دين باشد حتّي شيطان نيز در رسيدن او به سعادت ابدي كمك كننده خواهد بود ؛ چون شيطان براي يك مؤمن حقيقي مانند حريف قَدَري است كه با او تمرين خودسازي مي كند. همان گونه كه يك حريف مناسب باعث رشد يك ورزشكار طالب مقام قهرماني است. شيطان نيز در رشد انسانهاي طالب كمال چنين نقشي دارد. حتّي مشكلات و مصائب ناشي از عملكرد عالم خلقت نيز در حقيقت كمكهايي براي رشد حقيقي انسان هستند. 

در اين نظريّه انسان به تمام سعادت و خواسته هاي حقيقي خود مي رسد كه ممكن است موافق ميل طبيعي او نباشند. امّا نظريّه ي جذب كاري به سعادت حقيقي انسان ندارد ؛ بلكه مدّعي است كه انسان با قوانين جذب به هر خواسته اي كه دارد مي تواند برسد چه اين خواسته ها سعادت حقيقي او را در پي داشته باشند و چه نداشته باشند. 

در نظريّه اسلام، محال است رسيدن شما به سعادت حقيقي خودتان مانع از رسيدن ديگران باشد؛ يعني اگر همه ي مردم به قواعد اسلام عمل نمايند، همگي به سعادت حقيقي مي رسند؛ در حالي كه در قانون جذب، همواره بايد عدّه اي زير چرخ طبيعت نابود شوند تا عدّه اي ديگر بتوانند به آنچه مي خواهند برسد. در نظريّه ي اسلام، آنچه ارزش دارد، تلاش و شناگري خود انسان است؛ يعني خود انسان با عمل به احكام دين، بايد خود را با عالم خلقت هماهنگ كند تا به مقصود نهايي برسد؛ امّا در قانون جذب، انسان فقط آرزو مي بافد و غرق در هپروت مي شود تا عالم خلقت خودش را با او هماهنگ سازد. روشن است كه اوّلي، شدني است؛ يعني هزاران انسان مي توانند خود را با عالم هستي هماهنگ سازند؛ امّا كدام عاقلي مي تواند بپذيرد كه عالم خلقت، خود را با خواسته هاي گوناگون و متعارض هزاران انسان هماهنگ نمايد. 

لذا نظريّه ي اسلام، از يك طرف تشويق به عمل مي كند؛ و از طرف ديگر مستلزم فروپاشي عالم خلقت نيست؛

امّا نظريّه جذب، از يك طرف بشر را به مفت خوري و فرار از عمل و گرايش به آرزوهاي افراطي تشويق مي كند؛ و از طرف ديگر، اگر درست باشد، مستلزم فروپاشي عالم خلقت است. منتظر سوالات بعدی شما هستیم.

 http://hojrehmajazi.ir/porsesh/ 

https://telegram.me/hojrehmajazi

 https://www.instagram.com/hojrehmajazi/

 

 شناسه : 485    مشاهده : 650    انتشار : 27/11/1394        آرشيو عرفان        آرشيو همه مطالب


   نظرات کاربران :

نام و نام خانوادگی : *  
نظرات : *

(حداکثر 900 کارکتر)

 
کارکتر تايپ شده :  
   

صفحه نخست  |  جستجو  |  تماس با ما  |  درباره ما  |  طرح سوال  |  حمایت از ما

قرآن   |    خودارضائی  |    عکس نوشته    |    مشاوره  |    پرونده نقد    |    جهان بینی   |    زنان   |    آخرالزمان  |   احکام

چقدر خوشحال خواهیم شد اگر به نشر این مطالب بپردازید، البته بدون تغییر در محتوا

ذکر منبع با فضیلت تر است


برنامه نويسی : اصفهان هاست