آیا حورالعين و نعمتهاى بهشتى كه در قرآن آمده است مادى هستند و اشاره به يك موضوع معنوى دارند ؟؟ حجره مجازی ( پاسخ به شبهات )
تماس با ما   درباره ما   طرح سوال   حمایت از ما  

  امروز شمسی

امام حسين (عليه السلام) : شما را به كتاب خدا و سنت پيامبرش دعوت مي كنم، همانا سنت پيامبر مرده و بدعت ، زنده شده است.
  احکام  احکام   آخرالزمان  آخرالزمان   زنان  زنان   جهان بینی  جهان بینی   پرونده نقد  پرونده نقد   مشاوره  مشاوره   عکس نوشته  عکس نوشته   خودارضائی  خودارضائی   قرآن  قرآن   بسم الله  بسم الله  

  مطالب برگزيده
میخوام بپرسم حد اصرار بر دعا چیه؟ و اینکه من براورده نشدن حاجتم رو گردن قسمت میندازم چقدر درسته؟
علت های انکار معاد چیست؟
چه باید کرد که از چشم چرانی و خود نمایی زنان جلوگیری کرد؟
زنای ذهن به چه معناست؟
اگر کسی قرضی بدهد آیا می تواند پولش را مطابق روز بگیرد؟
ولايت مطلقه فقيه برداشت فقهى آيت الله خمينى از يك مساله اسلامى است و برخى با آن مخالفند از جمله در معاصرين آيت الله خويى آيت الله شريعتمدارى آيت الله
من از شوهرم سرد شدم. چند بار تو گوشيش پيامايي از ابراز علاقه ديدم هشت ماه كه حامله ام كارم شده گريه ...
سريال در حاشيه بخاطر انتقاد كاملا صحيح ولي طنز از پزشكان حتي در مرحله پخش متوقف شود ولي رستاخيز قبل از اكران هم متوقف نشد.
تشيع زوري يعني برگزاري هفته دفاع مقدس هفته دولت ...دهه فجر و.. كه بعد از انقلاب بوده بدعت نيست ولي مراسم حضرت محسن بدعت است؟
چه نوع عقایدی اگر با عقیده ی ما درتضاد باشند قابل احترام اند؟
انگيزه واسه زندگي كردن ندارم؟ دارم به زور زندگی میکنم باورت میشه؟
بدون آرايش و با حفظ رعايت حجاب و مسائل اسلامي از خانه بيرون مي روم با اين حال مادرم در موردم سختگيري مي كند.
لطفا توصيه هاى عملى و كاربردى كه در رابطه با فرزند آورى وجود دارد بيان كنيد البته به طور مختصر و مفيد.
سوء ظن نسبت به همسری که تمایل جنسی بالایی دارد

  آخرين مطالب
مي خواستم در مورد قانون جذب كه همه جا هم ازش صحبت مي شه نظرتون رو بدونم ايا قبول داشتنش شرك است؟
پسری هستم 17 ساله و معتاد به این عمل زشت اینقده توبه کردم بازم نتونستم کمکم کنید.
برای نزديكتر شدن به امام زمان(عج) باید چکار کنیم؟
داستانهايى كه در كتب و روی منابر از ديدار علما و متقيان با امام زمان نقل مى شود اعتبار دارد؟
برای دیدار با امام عصر چه روشهایی وجود دارد.
با توجه به شرایط اقلیمی عربستان محال است ماجرای اصحاب ابرهه رخ داده باشد.پاسخ های غیر شعاری بدهید.
دعاى اصلى فرج امام زمان (عج) كدام است؟ آيا بايد آن را ايستاده بخوانيم يا نه؟
چگونه اعتقاد به منجى و مهدويت را در دانش آموزان تقويت كنيم؟
آیا امام زمان علیه السلام دین جدیدی را برای مردم می آورند؟
منظور از حوريان بهشتي دقيقا به چه معناست؟آيا واقعا انها زن هستند و با مردان همبستر مي شوند؟ يعني جنسيت دارند؟
  پربيننده ترين مطالب


  ارسال مطلب به ما : چاپ

آیا حورالعين و نعمتهاى بهشتى كه در قرآن آمده است مادى هستند و اشاره به يك موضوع معنوى دارند ؟؟

بدون شك استفاده از اين نعمت ها همراه با به كار بردن ابزارهاى مادى خواهد بود اما بايد توجه داشت كه آن سرا با جهان كنونى تفاوت بسيار زياد دارد و نحوه ى استفاده از ابزارهاى مادى و كيفيت آنها نيز با وسايل كنونى بسيار متفاوت است كه البته فهم قاصر ما از درك اين امور عاجز است.

  

آيا اين حرف كه بعضى تحصيل كرده ها مى زنند درست است يا نه؟ حورالعين و نعمتهاى بهشتى كه در قرآن آمده است مادى نيستند و اشاره به يك موضوع معنوى دارند مثلا منظور از حور العين در قرآن اتحاد عالم و معلوم است و يا فشار قبر به معنى اينكه بدن مادى انسان را بفشارد وجود ندارد. آيا گفتن اين حرفها در صورت حقيقت داشتن به مردم عادى درست است چون يكى از روحانيون اين حرف را در يك روستا زد و بين باسوادان مناقشه ايجاد شد؟

براى روشن شدن بحث در گام نخست، ناگزير به بيان مقدمه اى هستيم.

مقدمه: پاسخ به سؤال مذكور متوقف بر تبيين كيفيت معاد است كه آيا معاد جسمانى است و يا روحانى، در صورتى كه معاد روحانى باشد مسأله ى استفاده و احتياج انسان به وسايل مادى در سراى ديگر به كلى منتفى خواهد بود و اگر معاد جسمانى باشد، پاى ابزارهاى مادى نيز به ميا ن كشيده مى شود نفى كامل آنها پذيرفتنى نخواهد بود، البته در اين صورت سخن درباره ى كيفيت و چگونگى اين ابزارها، باب جديد از بحث را پيش روى ما مى گشايد.

بايد توجه داشت كه نظريه ى مشهور ميان علماى جهان اسلام اعم از اهل سنت و شيعيان مؤيد معاد روحانى توأم با جسمانى است كه بر طبق آن، نفس و روح انسان به همراه بدن ولى در سراى ديگر حاضر شده و هماهنگ با صفات و دستاوردهاى دنيوى، مشمول نعمت هاى بهشتى و يا عذاب هاى تلخ دوزخى خواهد شد. از اين روست كه آيات قرآن كريم در مقام بيان اوصاف بهشت و دوزخ به دو دسته از نعمت ها و عذاب هاى مادى و معنوى اشاره مى كند كه متناسب با معاد جسمانى و روحانى انسان است‏(1)



از آنجا كه سؤال پرسشگر محترم پيرامون بهشت است بحث را حول همين محور متمركز مى كنيم. خداوند متعال در برخى از آيات قرآن از لذت خشنودى خدا(2) و لقاء محبوب به عنوان برخى نعمت هاى روحانى بهشت نام مى برد و در آيات فراوان ديگر نعمت هاى مادى و جسمانى بسيار ديگرى را از قبيل باغ ها، جويبارها، تخت ها، ميوه ها، خدمتكاران، قصرها، حوريان، لباس هاى فاخر و... بر مى شمرد(3) كه بدون شك استفاده از اين نعمت ها همراه با به كار بردن ابزارهاى مادى خواهد بود اما بايد توجه داشت كه آن سرا با جهان كنونى تفاوت بسيار زياد دارد و نحوه ى استفاده از ابزارهاى مادى و كيفيت آنها نيز با وسايل كنونى بسيار متفاوت است كه البته فهم قاصر ما از درك اين امور عاجز است.

اينك از باب نمونه دو حديث در اين باره ذكر مى كنيم كه نشان دهنده تفاوت ها در استفاده از ابزارهاى مادى در آن سراست.

پيامبر گرامى اسلام در تفسير آيه ى بيست و يكم سوره ى واقعه‏ «ولحم طير مما يشتهون‏ و گوشت پرندگان از آنچه خوش دارند» فرمودند: «انك لتنظر الى الطير فى الجنه فتشتهيه فيخربين ذلك مشويا همانا تو نگاه مى كنى به پرنده در بهشت و ميل به خوردن آن پيدا مى كنى همان حال بريان شده در نزد تو مى افتد»(4)

همچنين در تفسير مجمع البيان در ذيل آيه ى چهاردهم سوره ى الحاقه‏ «و ذللت قطوفها تذليلا و ميوه هايش براى چيدن رام است» مى خوانيم كه منظور از اين آيه آن است كه ميوه هاى بهشتى مسخر آنها مى شود و اخذ ميوه هايش آنان است اگر بلند شود ميوه به اندازه او بلند مى شود و بالا مى آيد و اگر بنشيند ميوه پايين مى آيد تا دستش برسد و اگر بخوابد پايين مى آيد تا دستش برسد(5)

يكم. از نظر قرآن كريم و روايات اسلامى، همان طورى كه اهل جهنم به تناسب بدى‏هاى‏شان سختى و عذابشان گوناگون است اهل بهشت نيز به فراخور اعمال‏شان داراى درجات و كمالات مختلف‏اند. از اين رو بهشت داراى مراتب و درجات متفاوت است:

«فأولئك لهم الدرجات العلى‏ اهل ايمان و عمل صالح داراى درجات عالى هستند»(6)

«والآخره اكبر درجات‏ درجات آخرت و برترى‏هايش از اين هم بيشتر است»(7)

دوم. با عنايت به مطلب نخست، در بهشت نعمت‏هاى گوناگونى وجود دارد كه اهل ايمان و عمل صالح از آن بهره ‏مند مى‏شوند. اما برترين و بهترين لذت‏ها، محبت و خشنودى خداوند متعال است. و به تعبير ديگر هيچ لذتى در بهشت به درجه خشنودى و محبت الهى براى انسان بهشتى شادى بخش نيست و حتى لذتهاى ديگر در پرتو اين لذت ارزشمند مى‏نمايد. قرآن در آيات متعددى بدان اشاره مى‏كند كه در اينجا به ذكر يك آيه مى‏پردازيم:

(وعد الله المؤمنين و المؤمنات جنات تجرى من تحتها الانهار خالدين فيها و مساكن طيبه و جنات عدن و رضوان من الله اكبر ذلك هو الفوز العظيم‏ خداوند به مردان و زنان با ايمان، باغ‏هايى از بهشت وعده داده كه نهرها از زير درختانش جارى است، جاودانه در آن خواهند ماند، و مسكن‏هاى پاكيزه اى در بهشت‏هاى جاويدان [نصيب آنان ساخته‏] و [خوشنودى‏] و رضاى خدا [از همه اينها] برتر است و پيروزى بزرگ همين است»(8)



البته اين لذت و رضوان الهى، از آنِ كسانى است كه در دنيا همه اعمال خود را بر پايه رضاى خداوند قرار داده باشند، يعنى، عبادات‏شان بر اصل حب و حمد الهى استوار شده باشد. چنان كه در كلام نورانى امير مؤمنان (ع) آمده است:

«ان قوما عبدوا الله رغبه فتلك عباده التجار، و ان قوما عبدوا الله رهبه فتلك عباده العبيد، و ان قوما عبدوا الله شكرا فتلك عباده الاحرار» «همانا گروهى خدا را به انگيزه بهشت مى‏پرستند كه اين عبادت تاجران و سوداگران است، و گروهى نيز خدا را به جهت هراس و عذاب جهنم عبادت مى‏كنند كه اين شيوه بردگان است، و نيز گروهى خدا را به خاطر شكر و سپاسش مى‏پرستند كه اين شيوه عبادت آزادگان است»(9)

امام على عبادت خود را از نوع گروه سوم مى‏داند و مى‏فرمايد: «الهى ما عبدتك خوفا من عقابك و لا طمعا فى ثوابك و لكن وجدتك اهلا للعباده فعبدتك» «معبودا هيچ گاه تو را به جهت ترس از عذاب و يا طمع به پاداش نپرستيدم بلكه چون تو را شايسته عبادت يافتم، بندگى مى‏كنم»(10)

در روايات امامان معصوم نيز محبت و خشنودى خداوند به عنوان پاك‏ترين و زيباترين لذت اهل بهشت خوانده شده است. امير مؤمنان (ع) در بيان علت آن مى‏فرمايد: اهل بهشت هنگامى كه با نعمت‏هاى گوناگون در بهشت روبه رو مى‏شوند، دل‏هايشان چنان از وجد و سرور افروخته مى‏گردد كه زبان به سپاس و شكر الهى مى‏گشايند و همه آن نعمت‏ها را در برابر رضوان خداوند ناچيز مى‏نگرند و هدف نهايى را در اين مى‏دانند كه قرآن بازگو مى‏فرمايد: «و آخر دعويهم ان الحمد لله رب العالمين» «و آخرين سخنان اهل بهشت اين است كه حمد مخصوص پروردگار عالميان است»(11)

امام سجاد (ع) نيز با تكيه بر بيان قرآن مى‏فرمايد: «خداوند به اهل بهشت در بهشت مى‏فرمايد: بهترين لذت براى شما، رضايت و محبت من است»(12)

نكته پايانى آنكه قرب الهى- كه موجب رضا و رضوان عظيم خداوند است- در واقع بالاترين كمالى است كه فطرت انسان در پى آن مى‏رود. پس همان طورى كه ارتباط با خدا در دنيا، زندگى آدمى را در همه ابعادش آرامش بخش مى‏كند در آخرت برترين آرزوها همين رضايت الهى است كه هر نعمت ديگرى در پرتو آن لذت آفرين خواهد بود. راه رسيدن به بهشت نيز چيزى جز كسب رضايت الهى از طريق اطاعت پروردگار و ترك معاصى نيست.

عذاب قبر جسمانى و روحانى است، ولى جسم و بدن برزخى معذب است نه بدن مادى و دنيايى. توضيح مطلب با توجه به دو نكته روشن مى‏شود:

1 روح انسان پس از مرگ و انقطاع از بدن مادى، خود را با بدن برزخى و قالب مثالى مى‏يابد و مى‏بيند، در واقع روح آدمى با رفتن از حيات دنيوى به حيات برزخى، بدن مادى خود را رها كرده و با بدن مثالى خود متحد مى‏گردد، بدنى كه متناسب با نظام برزخى بوده و اتحادش با روح قوى‏تر از اتحاد آن با بدن مادى در زندگى دنيوى است. قالب مثالى موجود در خواب مى‏تواند ما را به بدن برزخى تا حدودى هدايت كند چرا كه هنگام خواب كه تعلق روح به بدن مادى تا اندازه‏اى كم مى‏شود و از حدود مادى تا اندازه‏اى آزاد مى‏گردد، روح خود را با يك نوع تمثيل مثالى يافته و خود را با بدنى شبيه بدن مادى و دنيوى مى‏بيند و اين شاهد روشنى است كه روح انسان در صورت عدم تعلق به بدن مادى يا تعلق كمتر، قدرت تمثل به بدن مثالى را دارد. انسان در هنگام خواب و خواب ديدن خودش را با همان بدن مى‏بيند با همان شكل و تصوير و اين حكايتگر وجود بدن مثالى و قالب برزخى است كه با انتقال روح از اين عالم مادى به نظام برزخى به وجود نيامده بلكه قبلاً هم در آن نظام وجود داشته ولى ما از آن محجوب بوده‏ايم و اگر اين حجاب را كه تعلق و توجه به نظام مادى و ماديات است كنار زنيم هم اكنون نيز خود را در آن قالب مثال متمثل مى‏بينيم چنانكه درخواب تا حدودى كه تعلق روح به بدن مادى كم مى‏شود در عالم خواب و خواب ديدن در حالى كه بدن مادى ما در رختخواب افتاده و در حال آرامش است. خود را با بدنى مشابه با اين بدن يافته و سيرها و حركت‏ها و فهم‏ها و ديدنى‏ها و شنيدنى‏ها و خوردنى‏ها و خواستن‏ها با آن داريم.(13)



ناگفته نماند كه از نظر روايات وجود بدن برزخى امرى مسلم و قطعى است چنان كه امام صادق (ع) فرمودند: «اما [ارواح مؤمنان [در بدن‏هايى شبيه بدن‏هاى دنيوى آنان است»(14) يا در جاى ديگرى فرموده ‏اند: «ارواح انسان‏ها به صورت جسدهاى دنيوى در درختى در بهشت‏اند»(15) كه هر دو حكايت‏گر وجود بدن برزخى و مثالى در عالم برزخ است.

2 ميان قبر برزخى و قبر خاكى ارتباط خاصى حاكم است، يعنى ميان روح انسان در برزخ و بدن مادى او در قبر خاكى ارتباط وجود دارد و اين ارتباط، در اصل از ارتباط روح و بدن مادى كه در طول زندگى دنيوى با يكديگر يك نوع اتحاد داشته‏اند سرچشمه مى‏گيرد كه با قطع تعلق روح از بدن، پس از مرگ به كلى از ميان نمى‏رود، بلكه يك نوع ارتباط در حد پايين‏ترى ميان روح برزخى و بدن خاكى و مادى وجود دارد البته نه در حد و اندازه‏اى كه در زندگى دنيوى و در دوران تعلق روح به بدن بود و نه با آن كيفيت و كميت بلكه در ميزانى ضعيف‏تر و با كم و كيفى ديگر، از همين رو قبر خاكى با قبر و عالم برزخى روح ارتباطى دارد كه جاها و نقاط ديگر اين ارتباط را ندارد و به همين جهت است كه على‏رغم حضور روح در عالمى فوق ماده، زمان و مكان [برزخ‏] توجه خاصى به بدن مادى و به نقطه‏اى كه بدن خاكى در آن است، دارد و بر اساس همين ارتباط ميان قبر برزخى و قبر خاكى است كه دستورات و احكام خاصى در باب قبر خاكى، تشييع جنازه، كفن، دفن، حرمت قبور، استحباب زيارت قبور، دعا، طلب رحمت و مغفرت بر سر قبور و نظاير آنها در شريعت اسلامى وجود دارد.

بنا بر آنچه گذشت عذاب قبر همان عذاب هاى برزخ مى باشد كه از اولين مرتبه آن تعبير به فشار قبر مى شود.

(16)

(1) (ر. ك: سبحانى، جعفر، منشور جاويد، ج 9، فصل هفتم و هشتم، مؤسسه امام صادق قم، 1369، چاپ اول).
 (2) (توبه، آيه 72)
 (3) (الرحمن- واقعه)
 (4) (طباطبايى، سيد محمد حسين، الميزان، ج 19، ص 127، انتشارات اسماعيليان قم).
 (5) (طبرسى، مجمع البيان، ج 10، ص 621، دارالمعرفه).
 (6) (طه (20)، آيه. 75)
 (7) (اسراء (17)، آيه. 22)
 (8) (توبه (9)، آيه. 72)
 (9) (نهج البلاغه، حكمت 237 اصول كافى، ج 2، ص 68، ح. 5)
(10) (بحارالانوار، ج 41، ص. 14)
 (11) (يونس (10)، آيه،. 10)
 (12) (ميزان الحكمه، ج 1، ص 433، باب 557، ح. 2613)
 (13) (نك: استاد شجاعى، محمد، خواب و نشان‏هاى آن، مقدمه و تدوين محمدرضا كاشفى، كانون انديشه جوان، تهران، چاپ دوم، 1379، صص 6258)

14. بحارالانوار، ج 6، ص 268، روايت 119
(15) (همان، ص 269، روايت 121)
 (16) براى مطالعه در باب مرگ و برزخ، كتاب عروج روح، آيت الله شجاعى از شاگردان مرحوم علامه طباطبايى توصيه مى شود اين كتاب در عين حجم كم، بيانى عميق از مرگ و برزخ ارائه مى دهد. كتاب مذكور از آثار كانون انديشه جوان مى باشد.

 

 

 شناسه : 462    مشاهده : 994    انتشار : 7/8/1394        آرشيو برزخ و قیامت        آرشيو همه مطالب


   نظرات کاربران :

نام و نام خانوادگی : *  
نظرات : *

(حداکثر 900 کارکتر)

 
کارکتر تايپ شده :  
   

صفحه نخست  |  جستجو  |  تماس با ما  |  درباره ما  |  طرح سوال  |  حمایت از ما

قرآن   |    خودارضائی  |    عکس نوشته    |    مشاوره  |    پرونده نقد    |    جهان بینی   |    زنان   |    آخرالزمان  |   احکام

چقدر خوشحال خواهیم شد اگر به نشر این مطالب بپردازید، البته بدون تغییر در محتوا

ذکر منبع با فضیلت تر است


برنامه نويسی : اصفهان هاست