علت های انکار معاد چیست؟ حجره مجازی ( پاسخ به شبهات )
تماس با ما   درباره ما   طرح سوال   حمایت از ما  

  امروز شمسی

امام حسين (عليه السلام) : شما را به كتاب خدا و سنت پيامبرش دعوت مي كنم، همانا سنت پيامبر مرده و بدعت ، زنده شده است.
  احکام  احکام   آخرالزمان  آخرالزمان   زنان  زنان   جهان بینی  جهان بینی   پرونده نقد  پرونده نقد   مشاوره  مشاوره   عکس نوشته  عکس نوشته   خودارضائی  خودارضائی   قرآن  قرآن   بسم الله  بسم الله  

  مطالب برگزيده
میخوام بپرسم حد اصرار بر دعا چیه؟ و اینکه من براورده نشدن حاجتم رو گردن قسمت میندازم چقدر درسته؟
علت های انکار معاد چیست؟
چه باید کرد که از چشم چرانی و خود نمایی زنان جلوگیری کرد؟
زنای ذهن به چه معناست؟
اگر کسی قرضی بدهد آیا می تواند پولش را مطابق روز بگیرد؟
ولايت مطلقه فقيه برداشت فقهى آيت الله خمينى از يك مساله اسلامى است و برخى با آن مخالفند از جمله در معاصرين آيت الله خويى آيت الله شريعتمدارى آيت الله
من از شوهرم سرد شدم. چند بار تو گوشيش پيامايي از ابراز علاقه ديدم هشت ماه كه حامله ام كارم شده گريه ...
سريال در حاشيه بخاطر انتقاد كاملا صحيح ولي طنز از پزشكان حتي در مرحله پخش متوقف شود ولي رستاخيز قبل از اكران هم متوقف نشد.
تشيع زوري يعني برگزاري هفته دفاع مقدس هفته دولت ...دهه فجر و.. كه بعد از انقلاب بوده بدعت نيست ولي مراسم حضرت محسن بدعت است؟
چه نوع عقایدی اگر با عقیده ی ما درتضاد باشند قابل احترام اند؟
انگيزه واسه زندگي كردن ندارم؟ دارم به زور زندگی میکنم باورت میشه؟
بدون آرايش و با حفظ رعايت حجاب و مسائل اسلامي از خانه بيرون مي روم با اين حال مادرم در موردم سختگيري مي كند.
لطفا توصيه هاى عملى و كاربردى كه در رابطه با فرزند آورى وجود دارد بيان كنيد البته به طور مختصر و مفيد.
سوء ظن نسبت به همسری که تمایل جنسی بالایی دارد

  آخرين مطالب
مي خواستم در مورد قانون جذب كه همه جا هم ازش صحبت مي شه نظرتون رو بدونم ايا قبول داشتنش شرك است؟
پسری هستم 17 ساله و معتاد به این عمل زشت اینقده توبه کردم بازم نتونستم کمکم کنید.
برای نزديكتر شدن به امام زمان(عج) باید چکار کنیم؟
داستانهايى كه در كتب و روی منابر از ديدار علما و متقيان با امام زمان نقل مى شود اعتبار دارد؟
برای دیدار با امام عصر چه روشهایی وجود دارد.
با توجه به شرایط اقلیمی عربستان محال است ماجرای اصحاب ابرهه رخ داده باشد.پاسخ های غیر شعاری بدهید.
دعاى اصلى فرج امام زمان (عج) كدام است؟ آيا بايد آن را ايستاده بخوانيم يا نه؟
چگونه اعتقاد به منجى و مهدويت را در دانش آموزان تقويت كنيم؟
آیا امام زمان علیه السلام دین جدیدی را برای مردم می آورند؟
منظور از حوريان بهشتي دقيقا به چه معناست؟آيا واقعا انها زن هستند و با مردان همبستر مي شوند؟ يعني جنسيت دارند؟
  پربيننده ترين مطالب


  ارسال مطلب به ما : چاپ

علت های انکار معاد چیست؟

چنين انسانى در دنيا، فقط دنبال هواى و هوس خود است و طبيعى است كه با تمامى حقايق متعالى- بخصوص توحيد و نبوت- و از همه بيشتر با قيامت و جهان پس از مرگ، مخالفت كند زيرا اين معانى به انسان گوشزد مى‏كند كه زندگى آدمى، هدفمند است و او اجازه ندارد از اهداف خود تخطى كند. اما آن كه هوا مدار است، چاره را در پشت كردن به اين حقايق مى‏داند زيرا تحت ولايت نفسانيت خود است و همه چيزها را براى خود مباح و حلال مى‏داند و حاضر نيست، هيچ قيد و بندى بر دستانش احساس كند.

  

علت های انکار معاد چیست؟


معاد امرى فطرى است و همه انسان‏ها با سرمايه اوليه «فطرت» متولد مى‏شوند. اما اين سرمايه نياز به تقويت و پشتيبانى دارد. قرآن كريم مى‏فرمايد: (قدافلح من زكيّها) «هر كس نفس خود را پاك كرد، رستگار شد».(1)

يعنى نفس و فطرت سرمايه اوليه انسان است اما به تنهايى كافى نيست.، تنها در صورتى كه زير سايه تعاليم الهى و پيامبران و اوليا و ائمه اطهار (ع) تربيت و پاك شود، شكوفا خواهد شد و آن موقع است كه نفس در جهت فطرتى كه در بطن آفرينش برايش معين شده است، سوق داده مى‏شود. چنين انسانى حقايق متعالى- خدا و عالم ابدى- را به حقايق ايمان درك مى‏كند و درك و شناخت او، تنها مبتنى بر استدلال و برهان نيست بلكه مبتنى بر شهود، حضور و علم ‏اليقين است: (كلا لوتعلمون علم ‏اليقين لترونَ الجحيم) «چنان نيست، اگر علم يقين داشتيد، قطعاً جهنم را خواهيد ديد».(2) اين علم به مراتب بالاتر و يقينى‏تر از شناخت و معرفت عقلى است و هيچ جاى شك و شبهه سرگردانى و حيرانى در آن نيست.

اما در مقابل تزكيه نفس، برخى از مردمان با سوء اختيار خود، فطرت را زنده به گور مى‏كنند: (قد خاب من دسّيها) «و آن كس كه نفس خود را آلوده كرد، نااميد و محروم گشته است».(3)- و مراد آيه شريفه اين است كه گروهى «نفس مُلْهَمه» را در غير آن جهتى كه فطرت آدمى اقتضا مى‏كند، سوق مى‏دهند. توضيح اينكه كمال نفس انسان به اين است كه برحسب فطرت، حركت كند و دين هم يعنى فطرت اين فطرت فقط با آراستگى به تزكيه نفس شكوفا مى‏شود. اما اگر كسى با سوء اختيار خود، نفس را با گناهان آلوده كرد، فطرت خود را زير خروارها خاك نفسانيت پنهان مى‏كند و اين را قرآن دسيسه مى‏نامد.

«تزكيه» به عمل باغبان دلسوزى مى‏ماند كه درختان باغ را با دقت حرس مى‏كند و علف‏هاى هرز را از زير پاى آنها وجين مى‏كند تا درخت رشد طبيعى خود را بنمايد. «دسيسه» نيز به عمل كسى مى‏ماند كه نه تنها هيچ توجهى به درختان باغ ندارد و علف‏هاى هرز را از پاى آنها نمى‏چيند و با اين كار باعث ضعيف شدن درختهاى باغ مى‏شود بلكه خود نيز با ريختن آهك و امثال آن، به خشك شدن درخت‏هاى باغ كمك مى‏كند. و انسانى كه فطرت خود را با غرايز و شهوات آلوده مى‏كند و باعث مى‏شود كه روزبه‏روز ضعيف‏تر شود، در حقيقت فطرت خود را زير پاى اغراض و شهوات خود مدفون و زنده‏به گور مى‏كند و روى قبر فطرت، خانه هوس را بنا مى‏سازد.



چنين انسانى در دنيا، فقط دنبال هواى و هوس خود است و طبيعى است كه با تمامى حقايق متعالى- بخصوص توحيد و نبوت- و از همه بيشتر با قيامت و جهان پس از مرگ، مخالفت كند زيرا اين معانى به انسان گوشزد مى‏كند كه زندگى آدمى، هدفمند است و او اجازه ندارد از اهداف خود تخطى كند. اما آن كه هوا مدار است، چاره را در پشت كردن به اين حقايق مى‏داند زيرا تحت ولايت نفسانيت خود است و همه چيزها را براى خود مباح و حلال مى‏داند و حاضر نيست، هيچ قيد و بندى بر دستانش احساس كند.

به اين دليل قرآن كريم در موارد بسيارى، ايرادها و شبهات منكران خدا و قيامت و نبوت را نقل مى‏فرمايد و پس از پاسخ‏گويى به اين شبهات، بيان مى‏دارد كه مشكل اساسى منكران اين معانى، عدم درك صحيح نيست يعنى، آنان مشكل عدم علم ندارند زيرا اگر مشكل عدم درك و فهم صحيح باشد، با چند استدلال و برهان حل خواهد شد اما مشكل اصلى منكران، عملى است و آنها گرفتار شهوات نفسانى‏اند.

قرآن موضوع هوامدارى درباره قيامت و معاد را با بيانى رسا بيان مى‏فرمايد. در آيه سوره «قيامت»- پس از اينكه شبهه منكران معاد درباره حيات پس از مرگ را بازگو مى‏كند و در آيات 3 و 4 پاسخ مى‏دهد- مى‏فرمايد: (بل يريد الانسان ليفجر امامه) «بلكه انسان مى‏خواهد جلويش باز باشد و تمام عمر را گناه كند» يعنى، آنان شبهه علمى ندارند، بلكه لجاجت و شهوت عملى دارند. اين افراد مى‏خواهند ميدان عمل‏شان و پيش روى‏شان باز باشد و چيزى جلودار آنان نباشد و معاد- كه همان روز سؤال و جواب است- جلوى آنها را مى‏گيرد و نمى‏گذارد كه هر كارى دل‏شان خواست، انجام دهند.

پس دليل تكذيب و انكار قيامت و زندگانى پس از مرگ، شك علمى نيست بلكه شهوت عملى است. آنان قيامت را تكذيب مى‏كنند تا قيد و بندهاى ايمان دست و پايشان را نبندد و آزادانه و يله و رها همه چيز را مباح بدانند.(4)

اين مسأله درباره اصل اعتقاد به خدا نيز مطرح است. پس دليل اصلى سرسختى‏هاى معاندان و منكران عالم غيب و حيات پس از مرگ، اباحه‏گرى آنان است. آنها در بند حاكميت هواهاى نفسانى، دچار مسؤوليت‏گريزى هستند. به عبارت ديگر انسانى كه مى‏خواهد قيد بندگى و اطاعت از فرمان‏هاى الهى را پاره كند و هواى نفس خويش را آزاد گذارد براى آنكه گرفتار تعارض درونى نشود، در ابتدا به انكار معاد و رستاخيز مى‏پردازد تا از درون، خود را آزاد پنداشته و قيدى در برابر خود نبيند. آن گاه به معارضه با هنجارهاى دينى مى‏پردازد.

(1) شمس (91)، آيه 9 «زكى» يعنى پاك كردن و رشد و نمو دادن.
 (2) تكاثر (102)، آيه 6- 5
(3) همان، آيه 10 «دسى» يعنى چيزى را پنهانى داخل چيز ديگرى كردن و مدفون نمودن آن.
 (4) الميزان، ج 20، ص 115

 

 

 شناسه : 457    مشاهده : 1008    انتشار : 7/8/1394        آرشيو برزخ و قیامت        آرشيو همه مطالب


   نظرات کاربران :

نام و نام خانوادگی : *  
نظرات : *

(حداکثر 900 کارکتر)

 
کارکتر تايپ شده :  
   

صفحه نخست  |  جستجو  |  تماس با ما  |  درباره ما  |  طرح سوال  |  حمایت از ما

قرآن   |    خودارضائی  |    عکس نوشته    |    مشاوره  |    پرونده نقد    |    جهان بینی   |    زنان   |    آخرالزمان  |   احکام

چقدر خوشحال خواهیم شد اگر به نشر این مطالب بپردازید، البته بدون تغییر در محتوا

ذکر منبع با فضیلت تر است


برنامه نويسی : اصفهان هاست