چه نوع عقایدی اگر با عقیده ی ما درتضاد باشند قابل احترام اند؟ حجره مجازی ( پاسخ به شبهات )
تماس با ما   درباره ما   طرح سوال   حمایت از ما  

  امروز شمسی

امام حسين (عليه السلام) : شما را به كتاب خدا و سنت پيامبرش دعوت مي كنم، همانا سنت پيامبر مرده و بدعت ، زنده شده است.
  احکام  احکام   آخرالزمان  آخرالزمان   زنان  زنان   جهان بینی  جهان بینی   پرونده نقد  پرونده نقد   مشاوره  مشاوره   عکس نوشته  عکس نوشته   خودارضائی  خودارضائی   قرآن  قرآن   بسم الله  بسم الله  

  مطالب برگزيده
میخوام بپرسم حد اصرار بر دعا چیه؟ و اینکه من براورده نشدن حاجتم رو گردن قسمت میندازم چقدر درسته؟
علت های انکار معاد چیست؟
چه باید کرد که از چشم چرانی و خود نمایی زنان جلوگیری کرد؟
زنای ذهن به چه معناست؟
اگر کسی قرضی بدهد آیا می تواند پولش را مطابق روز بگیرد؟
ولايت مطلقه فقيه برداشت فقهى آيت الله خمينى از يك مساله اسلامى است و برخى با آن مخالفند از جمله در معاصرين آيت الله خويى آيت الله شريعتمدارى آيت الله
من از شوهرم سرد شدم. چند بار تو گوشيش پيامايي از ابراز علاقه ديدم هشت ماه كه حامله ام كارم شده گريه ...
سريال در حاشيه بخاطر انتقاد كاملا صحيح ولي طنز از پزشكان حتي در مرحله پخش متوقف شود ولي رستاخيز قبل از اكران هم متوقف نشد.
تشيع زوري يعني برگزاري هفته دفاع مقدس هفته دولت ...دهه فجر و.. كه بعد از انقلاب بوده بدعت نيست ولي مراسم حضرت محسن بدعت است؟
چه نوع عقایدی اگر با عقیده ی ما درتضاد باشند قابل احترام اند؟
انگيزه واسه زندگي كردن ندارم؟ دارم به زور زندگی میکنم باورت میشه؟
بدون آرايش و با حفظ رعايت حجاب و مسائل اسلامي از خانه بيرون مي روم با اين حال مادرم در موردم سختگيري مي كند.
لطفا توصيه هاى عملى و كاربردى كه در رابطه با فرزند آورى وجود دارد بيان كنيد البته به طور مختصر و مفيد.
سوء ظن نسبت به همسری که تمایل جنسی بالایی دارد

  آخرين مطالب
مي خواستم در مورد قانون جذب كه همه جا هم ازش صحبت مي شه نظرتون رو بدونم ايا قبول داشتنش شرك است؟
پسری هستم 17 ساله و معتاد به این عمل زشت اینقده توبه کردم بازم نتونستم کمکم کنید.
برای نزديكتر شدن به امام زمان(عج) باید چکار کنیم؟
داستانهايى كه در كتب و روی منابر از ديدار علما و متقيان با امام زمان نقل مى شود اعتبار دارد؟
برای دیدار با امام عصر چه روشهایی وجود دارد.
با توجه به شرایط اقلیمی عربستان محال است ماجرای اصحاب ابرهه رخ داده باشد.پاسخ های غیر شعاری بدهید.
دعاى اصلى فرج امام زمان (عج) كدام است؟ آيا بايد آن را ايستاده بخوانيم يا نه؟
چگونه اعتقاد به منجى و مهدويت را در دانش آموزان تقويت كنيم؟
آیا امام زمان علیه السلام دین جدیدی را برای مردم می آورند؟
منظور از حوريان بهشتي دقيقا به چه معناست؟آيا واقعا انها زن هستند و با مردان همبستر مي شوند؟ يعني جنسيت دارند؟
  پربيننده ترين مطالب


  ارسال مطلب به ما : چاپ

چه نوع عقایدی اگر با عقیده ی ما درتضاد باشند قابل احترام اند؟

سفارش قرآن و روایات همگی گفتگوی احسن و به دور از بی ادبی و تنش است. .وقتی مناظرات حضرات معصومین علیهم السلام مخصوصا امام صادق و حضرت رضا علیهما سلام را بررسی میکنیم در میابیم که با اندیشه های ملحدانه و باطل در عین احترام با قاطعیت برخورد می نمودند.

  

احترام به عقاید و نظرهای دیگران تا چه حد و چگونه باید باشد؟چه نوع عقایدی اگر با عقیده ی ما درتضاد باشند قابل احترام اند؟ لطفاً به ایمیلم بفرستید و در سایت بسیارپرمحتوا و مفید و زیبایتان هم قراردهیدسپاسگزارم
اجرکم عندالله

 

 

سلام و عرض ادب و احترام به شما پرسشگر گرامی. پاسخ این سوال مثل دو روی سکه است .قسمت اول در 5نکته تقدیم میگردد:

1.ادب و احترام گذاشتن از ویژگی های اصلی شیعه محسوب می شود.هرگاه فردی را به اسم طرفداری از اسلام به بی ادبی در گفتگو مشاهده کردید قطع بدانید اسلام را به خوبی نفهمیده است. آنقدرها سخنان دقیق و ظریف برای گفتن در حوزه اسلام و مقابله با اندیشه های باطل وجود دارد که فرصتی برای بی ادبی و اهانت وجود ندارد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم در مورد ادب می فرمایند:

من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است . پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى كردن فرمان داد و از بخل و سختگيرى بازَم داشت . در نزد خداوند عزّوجلّ چيزى منفورتر از بخل و بد اخلاقى نيست . بد اخلاقى ، عمل را ضايع مى ‏كند ، آن‏سان كه سرکه عسل را.مکارم الاخلاق ص17


فرزندانتان را به سه چيز ادب كنيد: عشق به پيامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خواندن. قاموس قرآن مقدمه ص2

2. غالبا افرادی که به  فحاشی و تحقیر عقاید دیگران می پردازند یکی از این ویژگی ها را دارند:

یا از اندیشه های ناب و دقیق الهی بی خبر هستند.....مومن(غافر)57

یا دلیل و برهان ندارند....غافر56

یا می خواهند حقیقت را پایمال کنند و کبر و غرور دارند غافر56

لذا افرادی که نگاهی عمیق به دین و گزاره های وحیانی دارند همیشه حرفی برای گفتن داشته و اندیشه های مخالفین و ضاله را نه تهدید میکنند نه تحقیر.(البته خواهیم گفت که این بی احترامی  نکردن به معنای تایید باطل  نیست) به آیه 108انعام و رویت حضرت رضا علیه السلام در  شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، چاپ اعلمی، ص 167-166مراجعه فرمائید.

 از بي ادبي كسي به جائي نرسيد               درّيست ادب به هر گدائي نرسيد

                                                                                                                                   خواجه عبدالله انصاري

 

3.بررسى آموزه‏هاى دينى و سيره‏ى حكومتى بزرگان اسلام در برخورد با مخالفان بيانگر اين حقيقت است كه در نظام اسلامى براى تك‏تك افراد جامعه (صرف نظر از گرايش سياسى، نژاد و..). جايگاه ارزشى و حقوقى خاص در نظر گرفته شده است مهيا نمودن زمينه‏هاى هدايت و فرصت‏هاى بازگشت، حفظ آبروى افراد، از جايگاهى بالا برخوردار است. يكى ديگر از اصول مهم نظام مديريتى اسلامى سعه‏ى صدر و مدارا و تسامح با دشمنان و مخالفان است:

قرآن كريم به صورت متعدد، نه تنها پيروان خود را به مدارا و تسامح نسبت به مخالفان مى‏خواند، گاه نيكوكارى در حق مشركان را نيز توصيه مى‏كند. چنان كه مى‏فرمايد: لاينهاكم عن الذين لم يقاتلوكم فى الدين و لم يخرجوكم من دياركم ان تبروهم و تقسطوا اليهم ان الله يحب المقسطين‏(1)

4.سيره‏ ى پيامبر گرامى اسلام و امام على (ع) نشان دهنده‏ موارد متعددى است كه با اين كه آن بزرگواران به خوبى افراد منافق و مخالفِ حكومت خود را مى‏ شناختند، تا آن‏جا كه اين افراد به امنيت و وحدت جامعه اسلامى آسيب نمى‏رساندند و دست به قيام مسلحانه نمى‏زدند، با كمال مدارا و سعه‏ى صدر با آنان برخورد و از معرفى آنان خوددارى مى‏كردند: به عنوان نمونه در جريان توطئه‏اى كه منافقان براى قتل و ترور پيامبر گرامى اسلام در غزوه تبوك طراحى نمودند، سرانجام با درايت آن حضرت (ص) ناكام ماندند.

حذيفه يكى از اصحاب پيامبر (ص) مى‏گويد: «من آن‏ها را از نشانه‏هاى شترانشان شناخته و به پيامبر (ص) گفتم: من آن‏ها را به شما معرفى مى‏كنم تا آنان را به سزاى خويش برسانى. پيامبر با لحن عطوفت‏آميزى به من دستور داد كه از افشاى راز آن‏ها خوددارى كنم. شايد آن‏ها راه توبه را در پيش گيرند و نيز افزود: اگر من آن‏ها را مجازات نمايم، بيگانگان مى‏گويند محمد پس از آن كه به اوج قدرت رسيد، شمشير بر گردن ياران خود نهاد»(2)

5.امام على (ع) نيز در برخورد با مخالفان خويش سه راهبرد اساسى داشت: گفت‏و گو مدارا برخوردِ قاطع‏(3)

تلاش اوليه‏ى اميرالمؤمنين (ع) پاسخ‏گويى به شبهات مخالفان بود و مى‏كوشيد راهى براى پايان بخشيدن مسالمت‏آميز نزاع و دشمنى بيابد. اگر از اين راه نتيجه‏ى دل‏خواه به دست نمى‏آمد، با مخالفان خود، تا جايى كه به امنيت و وحدت جامعه‏ى اسلامى آسيبى نمى‏رسيد، مدارا، و از شدت و خشونت پرهيز مى‏كرد. سرانجام اگر مخالفان دست به قيام مسلحانه مى‏زدند و امنيت شهرها و راه‏ها را به خطر مى‏انداختند، نوبت به برخورد قاطعانه مى‏رسيد. البته امام در اين مرحله نيز هيچ گاه از ارشاد و راهنمايى دشمنان غفلت نمى‏كردند و در عمل نيز نشان مى‏داد كه همواره اين سخن پيامبر اكرم (ص) را پيش خود دارد كه در غزوه‏ى خيبر، خطاب به ايشان فرمود: «اگر خداوند يك تن را به دست تو هدايت كند، بهتر از هر چيزى است كه خورشيد بر آن مى‏تابد»(4)

امام على (ع) با آن كه از انگيزه‏ى طلحه و زبير براى رفتن به مكه آگاه بود و مى‏دانست جز جنگ‏افروزى مقصود ديگرى ندارند، با آنان مدارا كرد و در پاسخ به پيشنهاد ابن‏عباس كه از وى مى‏خواست تا آن دو را زندانى كند و از رفتن به مكه بازدارد، فرمود: «آيا از من مى‏خواهى كه آغازگر ستم باشم... و بر اساس ظن و گمان به مجازات افراد بپردازم و پيش از انجام كار مؤاخذه نمايم؟ هرگز به خدا قسم از رفتار عادلانه... كه خدا مرا بدان امر فرموده، روى نمى‏گردانم»(5)

نتيجه آن كه بر اساس آموزه‏هاى دين و سيره‏ى بزرگواران اسلام، اصل، مدارا و تسامح با مخالفان و دشمنان است تا جايى كه به وحدت و امنيت جامعه اسلامى خدشه ‏اى وارد نشود.

 

اما روی دوم سکه قاطعیت و مخالفت با اندیشه های باطل است .

1. اگر در بخش قبل صحبت از احترام به اندیشه های مخالف مطرح گردید این به معنای تائید و رضایت نیست.بلکه صرفا به معنای مدارا و محبت ورزیدن با هدف جذب ایشان بوده .صرفا همین و بس .مثلا وقتی شما به خانم بی حجاب و مردی که مشروبات الکلی مصرف می گذارد یا فردی که در گروههای منحرف عرفانی عضو فعال است احترام میگذارید این به معنای تایید رفتار ایشان نیست.

2. حضرت رضا علیه ‏السلام در مورد حفظ دین و نگهبانی از احکام خداوند متعال، در برابر مأمون و شخصیتهای دیگر، با شجاعت و صلابتی خلل‏ناپذیر برخورد می‏کرد و هرگز در امر دین، مسامحه و ملاحظه کاری نداشت.

 روزی مأمون با خوشحالی و شادی به محضر حضرت رضا علیه‏ السلام آمد و نامه‏ ای را خواند که در آن نامه از پیروزی لشگرش، و فتح یکی از بلاد کابل، سخن به میان آمده بود.

امام رضا علیه السلام: آیا فتح از قریه‏ های شرک، تو را شادمان ساخته است؟

مأمون: آیا چنین فتحی مایه‏  شادی نیست؟

امام رضا علیه السلام: ای رئیس مۆمنان! در مورد امت محمد صلی الله علیه و آله و مسۆولیت زمامداری که خداوند آن را در اختیارت نهاده، از خدا بترس! «همانا تو امور مسلمانان را تباه ساخته‏ای،حکمرانی را به غیر خود واگذار نموده‏ای که در میان مسلمانان به غیر حکم خدا حکمرانی می‏کند (تو با نصب فرمانداری نالایق و ستمگر، حق مسلمانان بلاد را تباه نموده‏ای، اکنون به خاطر فتح فلان قریه خوش رقصی می‏کنی؟) تو در این بلاد نشسته‏ای ولی خانه‏ی هجرت و محل فرود وحی (مدینه) را ترک نموده‏ای، (و بر اثر ظلم حکمرانان ستمگرت) به مسلمانان مهاجر و انصار، ظلم می‏شود، به طوری که مدتها بر بی‏نوایی و ستمدیدگی افرادی از آنها می‏گذرد، و دسترسی به تو ندارد و کسی به داد آنها نمی‏رسد از خدا بترس، و به امور مسلمانان توجه داشته باش! آیا نمی‏دانی که زمامدار مسلمانان مانند ستون وسط خیمه است، که هر کسی در درون خیمه است بخواهد می‏تواند آن ستون را بگیرد. تو نیز باید به مسلمانان این‏گونه نزدیک باشی، و مردم به تو دسترسی داشته باشند، و شکایتهای خود را به تو برسانند...»

 

بیانات امام بقدری قاطع بود که مأمون تسلیم شد و خود را آماده سفر به سوی عراق (و سپس حجاز) کرد، ولی حوادثی پیش آمد که به این مقصود نرسید...  عیون اخبارالرضا، ج 2، ص160 و 161

بهتر است به خطبه 93نهج البلاغ می رویم.حضرت در حرف زدن با دشمنان و مخالفان با استدلال می فرمایند: «انا فقأت عین الفتنة» چشم فتنه را من در آوردم.

در روایتی دیگر ابوالحسن امام رضا (ع) می فرمایند: "خدا لعنت کند غلو گویان را، با ایشان همنشین نشوید و تأییدشان مکنید و دوری جویید از اینان که خداوند متعال از اینان دوری جسته است. بحار الانوار، ج 25، ص273

خلاصه:

سفارش قرآن و روایات همگی گفتگوی احسن و به دور از بی ادبی و تنش است. .وقتی مناظرات حضرات معصومین علیهم السلام مخصوصا امام صادق  و حضرت رضا علیهما سلام را بررسی میکنیم در میابیم که با اندیشه های ملحدانه و باطل در عین احترام با قاطعیت برخورد مینمودند.

این دو آیه تقدیم به شما:

اُدْعُ اِلى سـَبـيـلِ رَبِّكَ بـِالْحـِكـْمـَةِ وَالْمـَوْعـِظـَةِ الْحـَسـَنـَةِ وَ جـادِلْهـُمْ بـِالَّتـى هـِىَ اءَحْسَنُ

بـا حـكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشى كه نيكوتر است ، استدلال و مناظره كن

وَ لا تـَسـُبُّوا الَّذيـنَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ فَيَسُبُّوا اللّهَ عَدْواً بِغَيْرِ عِلْمٍ انعام 108

بـه مـعـبـود كـسـانـى كـه غـيـر خـدا را مـى خـوانـنـد، دشـنـام نـدهـيـد! مـبـادا آنـان نيز از روى (ظلم ياجهل )به خدا دشنام دهند!

.......

(1)ممتحنه، آيه‏ى 8).
  (2)
فروغ ابديت، جعفر سبحانى، انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم، چاپ شانزدهم، 1378، ج 2، ص 405)
(3)
دانشنامه‏ى امام على (ع)، ج 6، امام على و مخالفان، ص 238)
(4)
شرح نهج‏البلاغه، ابن ابى‏الحديد، ج 4، ص 14/ بحارالانوار، محمدباقر مجلسى، ج 32، ص 448)
  (5)
مصنفات شيخ المفيد، ج 1، الجمل، ص 166)

منبع بیشتر

کتاب شیوه مناظره انبیا و امام صادق علیهم السلام.خانم میر صفی انتشارات امیر کبیر

 

 شناسه : 407    مشاهده : 1157    انتشار : 14/7/1394        آرشيو پرسش های رایج        آرشيو همه مطالب

  تشيع ايراني👈يعني تو هيات بگويند برهنه نشو چون رهبري قلبا راضي نيست (آن هم به صورت فتوا نيست) ولي نميگويند يوسف زهرا از كدام كار ما راضي نيست كه آن را
  سريال در حاشيه بخاطر انتقاد كاملا صحيح ولي طنز از پزشكان حتي در مرحله پخش متوقف شود ولي رستاخيز قبل از اكران هم متوقف نشد.
  تشيع زوري يعني برگزاري هفته دفاع مقدس هفته دولت ...دهه فجر و.. كه بعد از انقلاب بوده بدعت نيست ولي مراسم حضرت محسن بدعت است؟
  انسان با این کوچکی چگونه می تواند به خداوند عشق بورزند؟؟؟
  چه نوع عقایدی اگر با عقیده ی ما درتضاد باشند قابل احترام اند؟

   نظرات کاربران :

نام و نام خانوادگی : *  
نظرات : *

(حداکثر 900 کارکتر)

 
کارکتر تايپ شده :  
   

صفحه نخست  |  جستجو  |  تماس با ما  |  درباره ما  |  طرح سوال  |  حمایت از ما

قرآن   |    خودارضائی  |    عکس نوشته    |    مشاوره  |    پرونده نقد    |    جهان بینی   |    زنان   |    آخرالزمان  |   احکام

چقدر خوشحال خواهیم شد اگر به نشر این مطالب بپردازید، البته بدون تغییر در محتوا

ذکر منبع با فضیلت تر است


برنامه نويسی : اصفهان هاست