تفاوت وحى با الهام و انديشه چيست؟ آيا ممكن است به انسان هاى خاطى وحى يا الهام شود؟ حجره مجازی ( پاسخ به شبهات )
تماس با ما   درباره ما   طرح سوال   حمایت از ما  

  امروز شمسی

امام حسين (عليه السلام) : شما را به كتاب خدا و سنت پيامبرش دعوت مي كنم، همانا سنت پيامبر مرده و بدعت ، زنده شده است.
  احکام  احکام   آخرالزمان  آخرالزمان   زنان  زنان   جهان بینی  جهان بینی   پرونده نقد  پرونده نقد   مشاوره  مشاوره   عکس نوشته  عکس نوشته   خودارضائی  خودارضائی   قرآن  قرآن   بسم الله  بسم الله  

  مطالب برگزيده
میخوام بپرسم حد اصرار بر دعا چیه؟ و اینکه من براورده نشدن حاجتم رو گردن قسمت میندازم چقدر درسته؟
علت های انکار معاد چیست؟
چه باید کرد که از چشم چرانی و خود نمایی زنان جلوگیری کرد؟
زنای ذهن به چه معناست؟
اگر کسی قرضی بدهد آیا می تواند پولش را مطابق روز بگیرد؟
ولايت مطلقه فقيه برداشت فقهى آيت الله خمينى از يك مساله اسلامى است و برخى با آن مخالفند از جمله در معاصرين آيت الله خويى آيت الله شريعتمدارى آيت الله
من از شوهرم سرد شدم. چند بار تو گوشيش پيامايي از ابراز علاقه ديدم هشت ماه كه حامله ام كارم شده گريه ...
سريال در حاشيه بخاطر انتقاد كاملا صحيح ولي طنز از پزشكان حتي در مرحله پخش متوقف شود ولي رستاخيز قبل از اكران هم متوقف نشد.
تشيع زوري يعني برگزاري هفته دفاع مقدس هفته دولت ...دهه فجر و.. كه بعد از انقلاب بوده بدعت نيست ولي مراسم حضرت محسن بدعت است؟
چه نوع عقایدی اگر با عقیده ی ما درتضاد باشند قابل احترام اند؟
انگيزه واسه زندگي كردن ندارم؟ دارم به زور زندگی میکنم باورت میشه؟
بدون آرايش و با حفظ رعايت حجاب و مسائل اسلامي از خانه بيرون مي روم با اين حال مادرم در موردم سختگيري مي كند.
لطفا توصيه هاى عملى و كاربردى كه در رابطه با فرزند آورى وجود دارد بيان كنيد البته به طور مختصر و مفيد.
سوء ظن نسبت به همسری که تمایل جنسی بالایی دارد

  آخرين مطالب
مي خواستم در مورد قانون جذب كه همه جا هم ازش صحبت مي شه نظرتون رو بدونم ايا قبول داشتنش شرك است؟
پسری هستم 17 ساله و معتاد به این عمل زشت اینقده توبه کردم بازم نتونستم کمکم کنید.
برای نزديكتر شدن به امام زمان(عج) باید چکار کنیم؟
داستانهايى كه در كتب و روی منابر از ديدار علما و متقيان با امام زمان نقل مى شود اعتبار دارد؟
برای دیدار با امام عصر چه روشهایی وجود دارد.
با توجه به شرایط اقلیمی عربستان محال است ماجرای اصحاب ابرهه رخ داده باشد.پاسخ های غیر شعاری بدهید.
دعاى اصلى فرج امام زمان (عج) كدام است؟ آيا بايد آن را ايستاده بخوانيم يا نه؟
چگونه اعتقاد به منجى و مهدويت را در دانش آموزان تقويت كنيم؟
آیا امام زمان علیه السلام دین جدیدی را برای مردم می آورند؟
منظور از حوريان بهشتي دقيقا به چه معناست؟آيا واقعا انها زن هستند و با مردان همبستر مي شوند؟ يعني جنسيت دارند؟
  پربيننده ترين مطالب


  ارسال مطلب به ما : چاپ

تفاوت وحى با الهام و انديشه چيست؟ آيا ممكن است به انسان هاى خاطى وحى يا الهام شود؟

تفاوت اساسى ميان وحى و الهام در اين نكته نيز هست كه پيامبر فرشته اى را كه واسطه در وحى است هنگام القاى وحى به رؤيت بصرى مشاهده مى كند ولى در الهام امام و ولى تنها او را حس مى كند و با رؤيت بصرى او را نمى بيند.

  

تفاوت وحى با الهام و انديشه چيست؟ و آنها را چگونه مى توان از هم تمييز داد؟ 

آيا به همه خلايق اعم از انسان ها و حيوانات و ... وحى يا الهام مى شود؟

 آيا ممكن است به انسان هاى خاطى وحى يا الهام شود؟ وآيا وحى يا الهام تابع شرايطى خاص است؟


در رابطه با وحى به نكات زير توجه نماييد:

1- وحى، راهكارى شناختى است كه از سوى خداوند متعال، با هدف نشان دادن راه نيك بختى به بشر از يك سو و پاسخگو نبودن وسايل شناختى در اختيار او، همچون حس و عقل، از ديگر سوست. بدين سان، اين وسيله شناختى الهى، نارسايى هاى دانش بشرى و نيز يافته هاى عقلانى او را در تكاپوى نيازهاى هدايتى، پوشش مى دهد (استاد محمد تقى مصباح يزدى، آموزش عقايد (دوره كامل سه جلدى)، صص 177- 180، شركت چاپ و نشر بين الملل، تهران، 1381).

2- چيستى وحى، با همه زوايايش براى ما شناخته شده نيست. تنها مى دانيم كه گونه اى دريافت درونى، از راهى جز انديشه ورزى و به دور از خطا مى باشد كه در فرآيند آن، شخصى كه از سوى خداوند گزينش شده به علم غيب و دنياى پنهان از ديده ها راه مى يابد و به دنبال آن، از حقايقى كه به نيك بختى يا تيره روزى آدمى پيوسته است، برخوردار مى شود (علامه محمد حسين طباطبايى، الميزان فى تفسير القرآن، ج، 2 ص 131 و ص 157، مؤسسه الاعلمى).

پيامبر ادعاى دريافتى اين چنين فرا مادى، براى هر گونه ترديد زدايى، از راه انجام كارى بيرون از توان بشر يعنى معجزه، اثبات مى كند (همان، ص 155).

3- فرود آمدن فرشته وحى و پيوند آن با قلب (روح) پيامبر (ص) (شعراء، 193- 194) وحى از راه خواب (فتح، 27)، گفت و گوى راستاراست و بى واسطه خداوند (شورى، 51) و يا واسطه شدن چيزى (شورى، 51) از شيوه هاى گوناگونى مى باشد كه وحى به وسيله آن ها محقق مى شود.

اما الهام در لغت به معناى القاى مطلبى در نفس و جان است‏(1)

بنا بر برخى تفاسير الهام داراى معناى عام و خاص است.

معناى خاص الهام ويژه اوليا و اوصيا است كه گاهى با واسطه و گاهى بدون واسطه مى باشد. الهام با واسطه توسط صدايى كه از شخص خارج مى گردد و آنگاه شنيده و معناى مقصوداز آن فهميده مى شود، صورت مى پذيرد. اين حالت، مانند رؤيا، در حالات اوليه انبياء رخ مى دهد و اهل حق آن را وحى خفى به شمار مى آورند. اما الهام بدون واسطه عبارت است از القاى معانى و حقايق در قلوب اولياء از عالم غيب كه ممكن است به صورت دفعى و ناگهانى باشد و ممكن است به تدريج صورت پذيرد.

معناى عام الهام نيز گاهى با سبب و گاهى بدون سبب و نيز گاهى حقيقى و گاهى غير حقيقى است. الهام حقيقى با سبب از راه تزكيه و تصفيه نفس به دست مى آيد. الهام غيرحقيقى و بدون سبب، براى افرادى كه استعداد خاصى دارند، به مقتضاى ويژگى هاى خاص نژادى و جغرافيايى حاصل مى شود مانند براهمه، كشيشان و راهبان‏(2)

برخى الهام را مربوط به جنبه ولايت و وحى را مربوط به جنبه رسالت و نبوت دانسته اند و معتقدند الهام، تنها از نوع كشف معنوى صرف است و از اين رو، وحى از خواص نبوت و متعلق به ظاهر و الهام از خواص ولايت و مربوط به باطن است و چون ولايت بر نبوت، تقدم شرفى دارد، الهام نيز برتر از وحى خواهد بود. علاوه بر آن كه وحى مشروط به تبليغ است ولى الهام چنين نيست‏(3)

تفاوت اساسى ميان وحى و الهام در اين نكته نيز هست كه پيامبر فرشته اى را كه واسطه در وحى است هنگام القاى وحى به رؤيت بصرى مشاهده مى كند ولى در الهام امام و ولى تنها او را حس مى كند و با رؤيت بصرى او را نمى بيند(4)

در مجموع مى توان گفت آن چه به عنوان شريعت به پيامبر القا مى شود همواره با واسطه فرشته اى است كه پيامبر او را با رؤيت بصرى مشاهده مى كند و اين از اختصاصات پيامبر است، اما از آنجا كه پيامبر علاوه بر شأن نبوت و رسالت داراى مقام ولايت نيز هست از انواع ديگر القائات ربانى نيز بهره مند است. چنين القاآتى كه مشترك ميان ولى، امام و نبى است وحى به معناى خاص خود، نبوده مربوط به مقام باطن يعنى ولايت است.



براين اساس، از آنجا كه مقام ولايت مربوط به باطن مى باشد، حقايق القا شده در الهام چه بسا برتر از مطالب وحى شده به پيامبر باشد هر چند پيامبر به لحاظ برخوردارى از مقام ولايت، با آن حقايق آشنا است.

بايد توجه داشت كه يك تفاوت اساسى ديگرى كه ميان وحى و الهام وجود دارد اين حقيقت است كه وحى به دليل سنخيت خاص خويش همواره مصون از تلبيس ابليس بوده، پيامبران در همه مراحل فهم، درك و دريافت آن در عصمت الهى قرار دارند، برخلاف الهام كه گاهى شيطانى است و همواره مصون از خطا نمى باشد.


اما از آنجا كه امامان، معصوم مى باشند در حوزه الهام نيز مانند وحى در خصوص پيامبران همواره الهامشان حقيقى و ربانى است زيرا هم در مرحله فهم و هم درك و هم دريافت مصون از خطا مى باشند.

مكاشفه و يا به عبارت ديگر كشف و شهود محصول رياضت هاى نفسانى اى است كه مرتاض در طى يك سير و زدودن آلودگى هاى قلبى به دست مى آورد. بنابراين گفتن ذكر گر چه با شرايطش باشد تأثيرگذار است ليكن مقدم بر ذكر مواردى ديگر نيز بايد مراعات گردد همانند اخلاص در عمل و رعايت تقوا و جز اين ها، كه اين امر هم جز از طريق دستورات استاد معمولا مقدور و ميسر نيست. زيرا ذكر به طور كلى داراى آثارى است همانند دارو. و هر ذكرى نيز داراى يك شرايطى است و داراى يك آثار. و عدم وقوف و آگاهى نسبت به چنين آثارى گاه سبب ندامت و دور شدن از مقصود مى گردد. 

ديگر اين كه اذكار به دو قسم تقسيم مى گردند: ذكر عام و ذكر خاص. و رسيدن به مطلوب از طرق علوم غربيه، على الاكثر از نوع دوم يعنى ذكر خاص انجام مى پذيرد. و در اين نوع ذكر نيز اضافه بر شرايط مقدماتى، عدد دخالتى تمام دارد يعنى ذكر مورد نظر بايد به تعداد خاصى كه در اين امور معمول است بر مبناى ابجد كبير محاسبه گردد گذشته از اين كه اين نوع محاسبه نيز خود به چند قسم تقسيم مى گردد همانند رقمى، حرف، عددى، كه اين عناونى خود در شاخه هاى ديگر با نامى ديگر شناخته مى شوند. بنابراين، در چنين امورى بدون دستور استاد اقدام كردن، به يقين نادرست و بى نتيجه و گاه مضر است. يعنى عدد در ذكر همانند دندانه هاى يك كليد است كه تا چنانچه با قفل مورد نظر مطابقت نداشته باشد جهت باز نمودن آن بى تأثير است.

كيفيت نزول وحى بر پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله) را مى‏توانيم از زبان آن حضرت بشنويم و اين بيان رسول خدا (صلى الله عليه و آله) در طى حديثى آمده است كه در طرق روايات شيعه و اهل سنت ديده مى‏شود: حارث بن هشام از پيامبر گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله) پرسيد، وحى چگونه بر شما نازل مى‏شود؟ فرمود: گاه صدايى همانند صداى جرس به گوش من مى‏رسيد و وحيى كه بدين صورت بر من نازل مى‏شد سخت برمن گران و سنگين بود، سپس اين صداها قطع مى‏شد و آنچه را جبرائيل مى‏گفت فرا مى‏گرفتم، و گاهى جبرائيل به صورت مردى بر من فرود مى‏آمد و سپس بامن سخن مى‏گفت ومن گفته هاى او را حفظ و از بر مى‏كردم (الاتقان ج 1 ص. 76 بحارالانوار ج 6 ص. 669 صحيح بخارى ج 1 ص 27) پيامبر گرامى (صلى الله عليه و آله) در اين حديث، دو كيفيت را درباره وحى بخود، ياد مى‏كند كه در يكى از آنها صداهاى پى در پى همچون آواز جرس به سمع مباركش مى‏رسيد، و در ديگرى، جبرائيل (عليه السلام) بصورت يك انسان عادى در نظرش مجسم مى‏شد. وحى بگونه اول بر پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله) سخت گران و طاقت فرسا بوده است چنانكه خداوند متعال از اينگونه وحى به «قول ثقيل گفتارى گران و سنگين» تعبير كرده و فرموده است «انا سَنُقلى عَليكَ قولاً ثَقيلاً» (مزمل، 4: ما گفتار گرانى را بر تو القاء خواهيم كرد). ولى وحى به صورت دوم كمى سبكتر و لطيف بوده و ديگر، آن سرو صداهاى هولناك و نا آشنا بگوش نمى‏رسيد بلكه جبرائيل (عليه السلام) بصورت فرد عادى و با فرمى مشابه شكل انسانى مألوف و مأنوس، مجسم مى‏شد تا رسول خدا (صلى الله عليه و آله) بدو آرام گرفته و رعب و بيمى در او بهم نرسد. ولى بايد گفت كه وحى در هر دو صورت بر پيامبر گرامى (صلى الله عليه و آله) سنگين بوده، وهميشه همزمان با لحظاتى كه وحى نازل مى‏گرديد در تمام فصول سال از پيشانى مباركش عرق فرو مى‏ريخت و خود نيز مى‏فرمود:

«فما مِن مَرَّهٍ يوحى الىَّ الّا ظَنَنْتُ آنَّ نَفسى تُقبضُ» هيچ بار وحى بر من نازل نگرديد جز آنكه اين تصور (به علت سنگينى وحى) در من پديد مى‏آمد كه جانم گرفته مى‏شود (الاتقان ج 1 ص 76، براى آگاهى بيشتر از كيفيت گرانى و سنگينى وحى بر پيغمبر اسلام (صلى الله عليه و آله) رجوع كنيد به: سفينه البحار ج 2 ص 638).

(1) (لسان العرب، ج 12، ص 555)
 (2) (نگا: سيد حيدر آملى، جامع الاسرار و منبع الانوار، صص 454- 455).
 (3) (شرح فصوص الحكم، داود قيصرى، ص 111 الفتوحات المكيه، ابن عربى، ج 1، ص 78).
(4) (الفتوحات المكيه، ج 3، صص 238- 239).

 پرسمان  

 شناسه : 354    مشاهده : 497    انتشار : 29/6/1394        آرشيو اثبات وحی        آرشيو همه مطالب


   نظرات کاربران :

نام و نام خانوادگی : *  
نظرات : *

(حداکثر 900 کارکتر)

 
کارکتر تايپ شده :  
   

صفحه نخست  |  جستجو  |  تماس با ما  |  درباره ما  |  طرح سوال  |  حمایت از ما

قرآن   |    خودارضائی  |    عکس نوشته    |    مشاوره  |    پرونده نقد    |    جهان بینی   |    زنان   |    آخرالزمان  |   احکام

چقدر خوشحال خواهیم شد اگر به نشر این مطالب بپردازید، البته بدون تغییر در محتوا

ذکر منبع با فضیلت تر است


برنامه نويسی : اصفهان هاست