کي معلوم ميکنه چي ارزش هست؟ چرا ما محدود به يه چيزاي از پيش تعيين شده ايم؟ حجره مجازی ( پاسخ به شبهات )
تماس با ما   درباره ما   طرح سوال   حمایت از ما  

  امروز شمسی

امام حسين (عليه السلام) : شما را به كتاب خدا و سنت پيامبرش دعوت مي كنم، همانا سنت پيامبر مرده و بدعت ، زنده شده است.
  احکام  احکام   آخرالزمان  آخرالزمان   زنان  زنان   جهان بینی  جهان بینی   پرونده نقد  پرونده نقد   مشاوره  مشاوره   عکس نوشته  عکس نوشته   خودارضائی  خودارضائی   قرآن  قرآن   بسم الله  بسم الله  

  مطالب برگزيده
میخوام بپرسم حد اصرار بر دعا چیه؟ و اینکه من براورده نشدن حاجتم رو گردن قسمت میندازم چقدر درسته؟
علت های انکار معاد چیست؟
چه باید کرد که از چشم چرانی و خود نمایی زنان جلوگیری کرد؟
زنای ذهن به چه معناست؟
اگر کسی قرضی بدهد آیا می تواند پولش را مطابق روز بگیرد؟
ولايت مطلقه فقيه برداشت فقهى آيت الله خمينى از يك مساله اسلامى است و برخى با آن مخالفند از جمله در معاصرين آيت الله خويى آيت الله شريعتمدارى آيت الله
من از شوهرم سرد شدم. چند بار تو گوشيش پيامايي از ابراز علاقه ديدم هشت ماه كه حامله ام كارم شده گريه ...
سريال در حاشيه بخاطر انتقاد كاملا صحيح ولي طنز از پزشكان حتي در مرحله پخش متوقف شود ولي رستاخيز قبل از اكران هم متوقف نشد.
تشيع زوري يعني برگزاري هفته دفاع مقدس هفته دولت ...دهه فجر و.. كه بعد از انقلاب بوده بدعت نيست ولي مراسم حضرت محسن بدعت است؟
چه نوع عقایدی اگر با عقیده ی ما درتضاد باشند قابل احترام اند؟
انگيزه واسه زندگي كردن ندارم؟ دارم به زور زندگی میکنم باورت میشه؟
بدون آرايش و با حفظ رعايت حجاب و مسائل اسلامي از خانه بيرون مي روم با اين حال مادرم در موردم سختگيري مي كند.
لطفا توصيه هاى عملى و كاربردى كه در رابطه با فرزند آورى وجود دارد بيان كنيد البته به طور مختصر و مفيد.
سوء ظن نسبت به همسری که تمایل جنسی بالایی دارد

  آخرين مطالب
مي خواستم در مورد قانون جذب كه همه جا هم ازش صحبت مي شه نظرتون رو بدونم ايا قبول داشتنش شرك است؟
پسری هستم 17 ساله و معتاد به این عمل زشت اینقده توبه کردم بازم نتونستم کمکم کنید.
برای نزديكتر شدن به امام زمان(عج) باید چکار کنیم؟
داستانهايى كه در كتب و روی منابر از ديدار علما و متقيان با امام زمان نقل مى شود اعتبار دارد؟
برای دیدار با امام عصر چه روشهایی وجود دارد.
با توجه به شرایط اقلیمی عربستان محال است ماجرای اصحاب ابرهه رخ داده باشد.پاسخ های غیر شعاری بدهید.
دعاى اصلى فرج امام زمان (عج) كدام است؟ آيا بايد آن را ايستاده بخوانيم يا نه؟
چگونه اعتقاد به منجى و مهدويت را در دانش آموزان تقويت كنيم؟
آیا امام زمان علیه السلام دین جدیدی را برای مردم می آورند؟
منظور از حوريان بهشتي دقيقا به چه معناست؟آيا واقعا انها زن هستند و با مردان همبستر مي شوند؟ يعني جنسيت دارند؟
  پربيننده ترين مطالب


  ارسال مطلب به ما : چاپ

کي معلوم ميکنه چي ارزش هست؟ چرا ما محدود به يه چيزاي از پيش تعيين شده ايم؟

خوب و بد بودن داراي واقعيت هستند، همانند واقعيت داشتن مفهومي مانند مفهوم عليت. بايد بين دو چيز رابطه ي واقعي باشد که ما يکي را علت ديگري بدانيم. خوبي نيز به واسطه ي چيزي که از آن گرفته شده است، در عالم محقق مي شود و واقع گرايي در عرصه مفاهيم اخلاقي به چيزي بيش از اين نياز ندارد.

  

کي معلوم ميکنه چي ارزش هست؟ چرا ما محدود به يه چيزاي از پيش تعيين شده ايم؟ مثلا کي ميگه بايد به فلاني احترامبذاريم؟ در مورد ارزش برام توضيح بدين؟

پرسشگر گرامي اميدواريم به حقيقت هر روز نزديکتر بشويد و به رشد و شکوفاي روح الهي که در شما قرار دارد نزديک شويد.
اگر درك مطلب پاسخ مقداري مشکل به نظر مي رسد به خاطر ريشه ي بودن سوال شما و هم چنين داخل شدن در مباحث فلسفه ي اخلاق مي باشد که از اين بابت از شما عذر خواه هستيم.
1. 
شهيد مطهري مي فرمايد: اگر چيزي به هر نوعي مفيد باشد و منظوري را تأمين بکند و کمالي براي يک درجه از درجات وجود انسان و يک قوه از قوه هاي انسان باشد و از طرف ديگر رايگان نباشد يعني به سادگي در دسترس نباشد و قابل انحصار هم باشد، اين جا ارزش پيدا مي شود. هوا ارزش ندارد. چرا؟ زيرا اولاً رايگان است. يعني به اندازه اي که همه از آن استفاده کنند وجود دارد و ثانياً قابل مالکيت و انحصار نيست. ولي در مورد زمين[چنين نيست]عده اي زمينها را به خود اختصاص مي دهند و ديگران را محروم مي کنند و از اين جا ارزش به وجود مي آيد.[1]در اين مثال ارزش هوا از جهت وابستگي حيات ما به آن مورد بررسي قرار نگرفته است.
ارزش و منفعت هر دو از يک مقوله اند، يعني از يک جهت يک جور هستند، هر دو با «واقعيت انسان» ارتباط دارند؛ منتهي انسان تنها اين بنيه ي مادي نيست، خير مادي براي او نوعي ارزش دارد، خير معنوي نوعي ديگر.[2] در اين جا است که بحث از ارزش مادي و معنوي به ميان مي آيد.
آن چه به عنوان ارزش و ارزش گذاري مطرح مي شود، حامل بار مفهومي خاصي از خواست و مطلوبيت است. ارزش گذاري در اخلاق، تعليم و تربيت و زمينه هاي نظير آن از امور مطلوبي نشأت مي گيرد که براي آن ها از منظر اخلاقي، حقوقي، اجتماعي، سياسي، اقتصادي و يا هر منظر ديگري قائل مي باشيم. بر اين اساس مطلوبيت از مهمترين عناصري است که مي تواند معيار باز شناسي ارزش ها در هر قلمرو و زمينه اي به حساب آيد. البته ميزان و نوع مطلوبيت در هر زمينه اي متناسب با ويژگي ها و اوضاع و شرايط جاري در آن زمينه تعين مي يابد.[3]
ارزش و ارزش گذاري از نقطه نظر اخلاقي بر اساس خوب يا بد، پسند يا ناپسند، معروف يا منکر بودن اعمال و رفتار انساني قابل درک و شناسايي است.[4]
2. 
مفاهيم ارزشي هر کجا که به کار روند حکايت از رابطه ي ضروري و رابطه ي عليتي دارند که ما بين اعمال اختياري انسان و نتايج و اهداف مترتب بر آن اعمال حاکم مي باشد. ذهن انسان از کشف چنين رابطه ي ضروري که به نوعي اعمال اختياري را علت وصول به نتايج و اهداف مترتب بر آن مي شناسد، به خوب يا بد بودن، حق يا نا حق بودن، شايسته يا ناشايسته بودن، پسنديده يا ناپسند بودن، زشت و زيبا بودن يک عمل حکم مي کند. بنابراين مفاهيم ارزشي و يا ضد ارزشي بيانگر رابطه ي واقعي و ضروري مي باشند که ما بين فعل اختياري انسان از يک طرف و نتيجه ي مطلوب يا نامطلوب آن از سوي ديگر به صورت واقعي و حقيقي بر قرار گرديده است.[5]
انسان به پشتوانه ي نيروي خداداي عقلاني و ارادي خود، به تدبير و سياست امور حياتي و کمالي خويش مي پردازد. انديشه ي عقلاني و فطري انسان وي را به جانب خير و کمال جاودانه و کمال آفرين فرا مي خواند. اراده ي انسان نيز به عنوان نيروي وابسته به عقل انسان او را در اجراي مصوبات عقل و خردش ياري مي رساند«و احياناً بر خلاف همه ي ميل ها و همه ي جاذبه ها و کشش هاي طبيعي مصوبات عقلاني و طرح هاي فکري را به مرحله ي عمل در مي آورد».[6] يک فيلسوف معروف آلماني به نام کانت، که شخصيت برجسته‌اي در فلسفه غرب است، در باب اخلاق به اين مسأله قائل است ‌که عقل عملي مي‌تواند خوب و بد کارها و صفات را درک و بر آنها استدلال کند.
به هر صورت، کار آيي عقل محدود است و براي رساندن انسان به نقطه ي اوج کمال، کافي به نظر نمي رسد. اين جا است که نياز شديد بشريت به نبوت و دين الهي که به نوعي جهت بخش حرکت عقل و خرد انساني است و خطوط اصلي و محتواي ناب کمال انساني را فراهم مي آورد محرز مي گردد. به بيان ديگر وحي خطوط اصلي حرکت در بزرگ راه کمال و سعادت جاويدان را ترسيم مي کند. عقل نيز به نوبه ي خود به حرکت در درون اين خطوط فرمان مي دهد.
از اين رو، ارزش هاي بر گرفته از وحي الهي کاملاً مورد پذيرش عقل و فطرت ناب انساني قرار مي گيرد و بر اثر اين وفاق و سازگاري است که گرايش به ارزش هاي ناب الهي در ميان مردم و جوامع بشري روز به روز از هر جهت افزون تر مي باشد. در قلمرو ارزش ها، مهمترين بخش به ارزش هاي اخلاقي اختصاص دارد. عقل و وحي به عنوان منشأ ارزش گذاري نقش خود را در تبين و تشريح ارزش هاي اخلاقي بر دو محور«مطلوبيت عمل» و «مطلوبيت انگيزه» ايفا مي کنند.
«
مطلوبيت عمل» بر اين مطلب تأکيد مي ورزد که عمل اخلاقي به طور ذاتي مطلوب و پسنديده مي باشد. اين مطلوبيت ذاتي از عقل و وحي بدست مي آيد. «مطلوبيت انگيزه» بر اين نکته تأکيد دارد که فعل اخلاقي لازم است به نيت و انگيزه ي شايسته اي انجام پذيرد. بدين ترتيب، خوب بودن يک فعل و کار و هم چنين نيت انجام دهنده ي آن هر دو از ديدگاه فلسفه ي اخلاق در اسلام، محور ارزش گذاري قرار مي گيرند و ارزش ها بر اساس اين دو محور، تبين و تعيين مي گردند.[7]
3. 
مفاهيم بايد و نبايد در هنگامي که به معناي دستور و فرمان مورد استفاده قرار مي گيرند، گرچه ممکن است صرفاً بر اساس اميال و احساسات دروني گوينده ابراز شوند، اما تنها در صورتي موجه و معقولند که بر مبناي رابطه اي ضروري و واقعي ميان فعل و کار مورد نظر و نتيجه ي حاصل از آن، اعتبار شده باشند.[8] ما مي توانيم براي اخلاق هدفي در نظر بگيريم و افعال و کارهاي اختياري آدمي را با آن هدف بسنجيم اگر در اين سنجش، فعل و صفت ياد شده موفق و سربلند بيرون آيد، وصف«خوبي» اخلاقي را بر آن به کار مي بريم و اگر در تأمين هدف اخلاقي نقشي ناروا ايفا کرد، وصف «بدي» را بر آن حمل مي نماييم و اگر نسبت به هدف اخلاق بي تفاوت بود، يعني، نه در تحصيل آن هدف به کار آمد و نه در جهت عکس آن موثر افتاد، حکم به خنثي بودن آن مي شود.[9]
خوب و بد بودن داراي واقعيت هستند، همانند واقعيت داشتن مفهومي مانند مفهوم عليت. بايد بين دو چيز رابطه ي واقعي باشد که ما يکي را علت ديگري بدانيمخوبي نيز به واسطه ي چيزي که از آن گرفته شده است، در عالم محقق مي شود و واقع گرايي در عرصه مفاهيم اخلاقي به چيزي بيش از اين نياز ندارد. خوبي و بدي در خارج به صورت مستقل موجود نيستند؛ به عبارتي مانند رنگ جسم يا شکل آن در خارج وجود ندارند و اين انتظار را داشتن نيز نابجا است؛ هم چنان که اگر آتش علت ايجاد حرارت است، تصور اين که در کنار و بر روي آتش، افزون بر اموري مثل رنگ، نور و...چيزي به نام علت بودن هم قرار گرفته باشد، فرض و تصوري نابجا است؛ بلکه، اين علت بودن، در واقع از رابطه ي ميان آتش و حرارت فهميده مي شود و بدون فعاليت ذهني، دستيابي به اين مفهوم امکان پذير نيست.[10]

معرفي کتاب جهت مطالعه ي بيشتر؛
1. 
در آمدي بر مباني ارزش ها، سيد احمد رهنمايي، موسسه ي آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره)
2.
فلسفه اخلاق، نشر معارف.
[1] . 
تعليم و تربيت در اسلام، ص233-234.
[2] . 
همان،ص236.
[3] . 
در آمدي بر مباني ارزش ها، سيد احمد رهنمايي،ص27.
[4] .
همان.
[5] . 
همان،ص71.
[6] . 
وحي و نبوت، شهيد مطهري، ص 9.
[7] . 
در آمدي بر مباني ارزش ها، ص75.
[8] . 
فلسفه ي اخلاق، استاد مصباح يزدي، ص58.
[9] .
فلسفه اخلاق، نشر معارف، ص32.
[10] 
همان،ص44.

 

 شناسه : 319    مشاهده : 989    انتشار : 17/2/1394        آرشيو اخلاق اسلامی        آرشيو همه مطالب


   نظرات کاربران :

نام و نام خانوادگی : *  
نظرات : *

(حداکثر 900 کارکتر)

 
کارکتر تايپ شده :  
   

صفحه نخست  |  جستجو  |  تماس با ما  |  درباره ما  |  طرح سوال  |  حمایت از ما

قرآن   |    خودارضائی  |    عکس نوشته    |    مشاوره  |    پرونده نقد    |    جهان بینی   |    زنان   |    آخرالزمان  |   احکام

چقدر خوشحال خواهیم شد اگر به نشر این مطالب بپردازید، البته بدون تغییر در محتوا

ذکر منبع با فضیلت تر است


برنامه نويسی : اصفهان هاست