آیا وقتی حجاب اومد همه زنان محجبه شدند.چرا حجاب را زوری میکنین؟ حجره مجازی ( پاسخ به شبهات )
تماس با ما   درباره ما   طرح سوال   حمایت از ما  

  امروز شمسی

امام حسين (عليه السلام) : شما را به كتاب خدا و سنت پيامبرش دعوت مي كنم، همانا سنت پيامبر مرده و بدعت ، زنده شده است.
  احکام  احکام   آخرالزمان  آخرالزمان   زنان  زنان   جهان بینی  جهان بینی   پرونده نقد  پرونده نقد   مشاوره  مشاوره   عکس نوشته  عکس نوشته   خودارضائی  خودارضائی   قرآن  قرآن   بسم الله  بسم الله  

  مطالب برگزيده
میخوام بپرسم حد اصرار بر دعا چیه؟ و اینکه من براورده نشدن حاجتم رو گردن قسمت میندازم چقدر درسته؟
علت های انکار معاد چیست؟
چه باید کرد که از چشم چرانی و خود نمایی زنان جلوگیری کرد؟
زنای ذهن به چه معناست؟
اگر کسی قرضی بدهد آیا می تواند پولش را مطابق روز بگیرد؟
ولايت مطلقه فقيه برداشت فقهى آيت الله خمينى از يك مساله اسلامى است و برخى با آن مخالفند از جمله در معاصرين آيت الله خويى آيت الله شريعتمدارى آيت الله
من از شوهرم سرد شدم. چند بار تو گوشيش پيامايي از ابراز علاقه ديدم هشت ماه كه حامله ام كارم شده گريه ...
سريال در حاشيه بخاطر انتقاد كاملا صحيح ولي طنز از پزشكان حتي در مرحله پخش متوقف شود ولي رستاخيز قبل از اكران هم متوقف نشد.
تشيع زوري يعني برگزاري هفته دفاع مقدس هفته دولت ...دهه فجر و.. كه بعد از انقلاب بوده بدعت نيست ولي مراسم حضرت محسن بدعت است؟
چه نوع عقایدی اگر با عقیده ی ما درتضاد باشند قابل احترام اند؟
انگيزه واسه زندگي كردن ندارم؟ دارم به زور زندگی میکنم باورت میشه؟
بدون آرايش و با حفظ رعايت حجاب و مسائل اسلامي از خانه بيرون مي روم با اين حال مادرم در موردم سختگيري مي كند.
لطفا توصيه هاى عملى و كاربردى كه در رابطه با فرزند آورى وجود دارد بيان كنيد البته به طور مختصر و مفيد.
سوء ظن نسبت به همسری که تمایل جنسی بالایی دارد

  آخرين مطالب
مي خواستم در مورد قانون جذب كه همه جا هم ازش صحبت مي شه نظرتون رو بدونم ايا قبول داشتنش شرك است؟
پسری هستم 17 ساله و معتاد به این عمل زشت اینقده توبه کردم بازم نتونستم کمکم کنید.
برای نزديكتر شدن به امام زمان(عج) باید چکار کنیم؟
داستانهايى كه در كتب و روی منابر از ديدار علما و متقيان با امام زمان نقل مى شود اعتبار دارد؟
برای دیدار با امام عصر چه روشهایی وجود دارد.
با توجه به شرایط اقلیمی عربستان محال است ماجرای اصحاب ابرهه رخ داده باشد.پاسخ های غیر شعاری بدهید.
دعاى اصلى فرج امام زمان (عج) كدام است؟ آيا بايد آن را ايستاده بخوانيم يا نه؟
چگونه اعتقاد به منجى و مهدويت را در دانش آموزان تقويت كنيم؟
آیا امام زمان علیه السلام دین جدیدی را برای مردم می آورند؟
منظور از حوريان بهشتي دقيقا به چه معناست؟آيا واقعا انها زن هستند و با مردان همبستر مي شوند؟ يعني جنسيت دارند؟
  پربيننده ترين مطالب


  ارسال مطلب به ما : چاپ

آیا وقتی حجاب اومد همه زنان محجبه شدند.چرا حجاب را زوری میکنین؟

الزام شرعي حجاب يا هر حكم ديگري به اين معنا نيست كه همه مسلمانان اين الزام را عمل كرده باشند چه رسد به كفار يا كنيزان. اگر خمس دادن واجب است به اين معنا نيست كه همه مسلمانان به اين واجب عمل مي كنند.

  

1- آيا وقتي آيات حجاب آمد همه مسلمونا محجبه شدند و يا كنيزان و زنان اهل كتاب از آن استثناء شدند


2- آيا تعزيري حكومتي براي كساني كه محجبه نبودند در حكومت اسلامي پيامبر (عليه السلام) و يا حكومت خلفاي بعد از پيامبر اجراء مي شد

3- به چه دليل در ايران حجاب به شكل امروزي اجباري شد حتي زنان بي اعتقاد (و مسئول )به حجاب نيز بايد در خارج كشور حجاب خود را نگه مي داشتند تا ممنوع الورود نشوند؟

 

جواب:

1.       الزام شرعي حجاب يا هر حكم ديگري به اين معنا نيست كه همه مسلمانان اين الزام را عمل كرده باشند چه رسد به كفار يا كنيزان. اگر خمس دادن واجب است به اين معنا نيست كه همه مسلمانان به اين واجب عمل مي كنند. بنابراين پاسخ قسمت اول سئوال اولتان كه مقرر داشته ايد «آيا وقتي آيات حجاب آمد همه مسلمونا محجبه شدند؟»، منفي است. اما در مورد قسمت دوم سوال اولتان كه «آيا كنيزان و زنان اهل كتاب از آن (حكم وجوب حجاب) استثناء شدند؟؟؟»، بايد عرض كنيم كه ؛ واجبات و محرمات اسلامي بر همه انسان ها واجب يا حرام است. يعني در مقام ثبوت ، اسلام و مقررات اسلامي براي همه انسان ها و از جمله كافران و كنيزان هم نازل شده است. لكن ضمانت اجراي عدم اجراي احكام اسلامي در مورد مسلمان و كافر ، آزاد و برده، زن يا مرد و ... متفاوت است.

2.      اگر تعزير را همان طور كه بسياري از فقها و قانون گذار جمهوري اسلامي ايران تفسير كرده اند، در معناي عام آن كه شامل (امر، نهي، موعظه، توبيخ، شلاق، زندان و...) است بگيريم ، قرائن متعددي بر تعزير بر بي حجابي يا حداقل دستور به تعزير بر بي حجابي در زمان ائمه معصومين عليهم السلام وجود داشته است ولي اگر منظور از تعزير فقط شلاق و زندان باشد، چنين گزارش تاريخي را نيافتيم.

3.      فكر مي كنيد چرا در كشورهايي كه شعار آزادي و دموكراسي شان گوش جهان را پركرده است الزام به بي حجابي مي شود و اين الزام همه انسان ها را در بر مي گيرد؟!

از آنجايي كه بي حجابي و پوشش نامناسب زنان، آثار متعدد اجتماعي و خانوادگي در پي دارد در واقع مي تواند مورد الزام حكومتي قرار گيرد. مسلّم است كه دولت حق تجسّس در امور شخصي و دخالت در خانه هاي مردم و حريم خصوصي آنان را ندارد ولي از آنجايي كه بي حجابي بستر آن جامعه بوده و يك گناه آشكار محسوب مي شود دولت حق دارد به جهت مفاسدي كه به دنبال دارد با جعل قوانيني از آن جلوگيري كند. به عنوان مثال مي بينيم تظاهر به روزه خواري جرم بوده و مجازات دارد هر چند روزه خواري يك امر شخصي است.به همين خاطر در قانون مجازات اسلامي در ماده 638 بي حجابي جرم بوده و مجازات دارد. البته مباني و ادله فقهي متعددي بر جواز و حتي لزوم الزام حكومتي حجاب وجود دارد.

قانون گذار اسلامي به تبعيت از راي مشهور فقها ، مصاديق تعزير را شامل ارشاد، امر، نهي، موعظه، تهديد، توبيخ ، شلاق ، زندان، جريمه و ... مي داند. به عنوان نمونه ماده 2 قانون «نحوه رسيدگي به تخلفات و مجازات فروشندگان لباس‌هايي كه استفاده از آنها در ملاء عام خلاف شرع است يا عفت عمومي را جريحه‌دار مي‌كند» مـصوب 28/12/1365 مـراتب و درجات تعـزير را ايـن‌گـونه ذكـر نـموده اسـت: «مجازات‌هاي تعزيري توليد كنندگان داخلي و ... به شرح زير خواهد بود

1- تذكر و ارشاد؛
2- توبيخ و سرزنش؛
3- تهديد؛
4- تعطيل محل كسب به مدت سه ماه تا شش ماه در مورد فروشنده و جريمه نقدي از ... و ده تا بيست ضربه شلاق... ؛
5- لغو پروانه كسب در مورد فروشنده و...

يا در ماده 43 يا 54 قانون مجازات اسلامي مجازات تعزيري معاون جرم را شامل تاديب، وعظ، تهديد و ديگر درجات تعزير مي داند.

براي نكات بيشتر ميتوانيد به لينك هاي زير مراجعه فرماييد

http://ahlebayt.porsemani.ir/

www.hawzah.net/fa/question/questionview/9739

mfz1378.blogfa.com/post-32.aspx



جواب دوم

پاسخ :1ـ در عصر پيامبر اعظم (ص) و پس از قانوني و شرعي و اجباري شدن حجاب با نزول آيه حجاب و اقبال عمومي از اين مسئله، به نظر مي رسد بد حجابي به طور كلي از بين رفته بوده است. اين مطلب را مي توان از برخي از شواهد تاريخي متوجه شد. به عنوان مثال، عايشه همواره زنان انصار را اين چنين ستايش مي كرد: «مرحبا به زنان انصار، همين كه آيات سوره نور نازل شد يك نفر از آنان ديده نشد كه مانند سابق بيرون بيايد، سر خود را با روسريهاي مشكي مي پوشاندند گوئي كلاغ روي سرشان نشسته است» (تفسير كشاف، زمخشري، دار الكتاب العربي، بيروت، جلد 3 ص231/ ذيل آيه 31 نور)
سيوطى نيز به سند خود از ام سلمه همسر پيامبر، نقل مى كند كه بعد از نزول آيه «يدنين عليهن من جلابيبهن» زنان انصار از منازلشان با پوشش هاى مشكى خارج مى شدند به گونه اى كه به نظر مى رسيد بر سر ايشان كلاغى نشسته است. (جلال الدين سيوطى، الدر المنثور، ج 5، ص 221 )
از تاريخ استفاده مي‏شود كه در ميان قوم يهود و نصاري حجاب وجود داشته و حتي از آنچه در قانون اسلام آمده سخت‏تر بوده است، فقط در جاهليت عرب و در ميان مشركين حجاب وجود نداشته است. (مجموعه آثار شهيد مطهري، جلد 19،صفحه 385)
اما دليل ما بر وجود حجاب در ميان اين اقوام، گواه تاريخ و كتب مقدس آنان به اين موضوع است كه به چند نمونه اشاره مي شود:
ويل دورانت در صفحه 30 جلد 12 تاريخ تمدن (ترجمه فارسى) راجع به قوم يهود و قانون تلمود مى‏نويسد: اگر زنى به نقض قانون يهود مى‏پرداخت چنانكه مثلاً بى‏آنكه چيزى بر سر داشت ‏به ميان مردم مى‏رفت و ... در آن صورت مرد حق داشت‏ بدون پرداخت مهريه او را طلاق دهد.
تورات و انجيل فعلي كه به دست بعضي از شاگردان حضرت موسي و عيسي ـ عليهما السّلام ـ نوشته شده نيز بر موضوع پاكدامني و حجاب زن تأكيد نموده است. تورات دربارة «رِفْقه» (دختر بتوئيل) كه با نامحرم برخورد مي كند چنين مي گويد: رِفْقه چشمان خود را بلند كرده، اسحاق را ديد و از شتر خود فرود آمد و از خادم پرسيد: اين مرد كيست كه در صحرا به استقبال ما مي آيد؟ خادم گفت: آقاي من است. پس بُرْقعْ (نقاب) خود را گرفته، خود را پوشاند.( تورات، ناشر انجمن كتاب مقدس ايران، سفر پيدايش، باب 24، فقره 64 و 65، چاپ دوم در ايران، 1987)
مسيحيت هم، نه تنها احكام شريعت يهود را درباره حجاب زنان تغيير نداد بلكه قوانين شديد آن را استمرار بخشيد و در برخي موارد با تاكيد بيشتري حجاب را مطرح كرد. در مسيحيت به دليل تجرد و قداست آن، رعايت پوشش كامل و دوري از آرايش به شكل شديدتري وارد شده است در كتاب مقدس مسيحيان نيز در آياتي به طور صريح، وجوب پوشاندن موي سر بيان شده است( حجاب در اديان، علي محمدي، ص 120 به بعد)
با توجه به مطالبي كه عرض شد به اين نتيجه مي رسيم كه قانون حجاب در ميان ديگر اديان حتي قبل از ظهور اسلام وجود داشته، لذا مي توان گفت با ظهور اسلام و واجب شدن حجاب به وسيله آيات حجاب، اين موضوع، چندان از نظر آنان امر عجيبي نبوده است زيرا آنان از قبل تا حدودي با اين مسئله البته با شرائط ديني خود و به شكلي ديگر آگاه بوده اند.
اما در مورد اينكه حجاب اهل كتاب در حكومت اسلامي چگونه بوده است، بايد گفت به يقين حكومت اسلامي، فشار زيادي روي اهل كتاب نداشته است. ولي گاهي مي‏شود اگر تبعيضي ميان زنان مسلمان و غير مسلمان در يك جامعه واقع شود، به عنوان ثانوي، منشأ مشكلات مي‏شود؛ لذا احتمالا آنان نيز مانند مسلمانان حجاب كامل را رعايت مي كردند مثل زنان غير مسلماني كه در عصر ما در ايران زندگي مي كنند، حكومت اسلامي مي‏تواند از آن‏ها هم بخواهد براي رعايت احترام جامعه اسلامي و براي اين‏كه در محيط تبعيضي نباشد، احتراماً ارزش‏هاي نظامي را كه در آن زندگي مي‏كنند و قانون اساسيش، بر اسلامي بودن آن تأكيد دارد، رعايت كنند كه يكي از آن ارزش‏ها حجاب است. (برگرفته از: فرهنگ حجاب؛ بيم‏ها و اميدها، قم: دفتر مطالعات ديني زنان، 138)
در مورد كنيزان، آنچه كه در زمان پيامبر اسلام معمول بوده حجاب نداشتن آنها بوده است آن هم در حد سر و گردن. لذا به زنان آزاد مسلمان دستور داده شده كه حجاب اسلامي را كاملاً رعايت كنند تا از كنيزان شناخته شوند.
2ـ نحوة برخورد با كساني كه قانون حجاب را رعايت نمي كنند نيز در قرآن كريم بيان شده و دربارة مجازات آنان مى‏فرمايد: «اگر اينها دست از عمل زشت خود برندارند، تو را فرمان مى‏دهيم كه به آنها حمله ‏برى كه ديگر جز اندكى در پناه تو نخواهند بود.» (احزاب، آيه 60) بنابراين مى‏توان گفت خداوند با تعيين مجازات متخلفين، به برخورد با مسئله بي حجابي پرداخته و راه و رسم حفظ حجاب و نحوه مقابله با متخلفان را به همگان نشان داده است. البته بر اساس آنچه كه در پاسخ سئوال اول بيان شد به دليل اينكه اكثر قريب به اتفاق زنان عصر پيامبر مقيد به رعايت حجاب، به شيوة ترسيمي قرآن شده بودند، شواهد و مستندات تاريخي مبني بر برخورد پيامبر بزرگوار اسلام با بي حجابي يا بدحجابي نيافتيم.
براى آگاهى بيشتر در اين زمينه مي توانيد به اين كتابها مراجعه نماييد: تفسير الميزان، ج 15، ص 127 به بعد ـ تقسير كشاف، ج 3، ص 227 ـ مسأله حجاب،مرتضى مطهرى ـ حجاب در اديان،محمدى آشنانى.
3ـ نظام جمهوري اسلامي با هدف حاكميت احكام و ارزشهاي اسلامي در جامعه شكل گرفت و راي مردم به نظام جمهوري اسلامي بيانگر خواست آنان در پذيرش ارزشها و اصول اسلامي و اجراي آن در كشور و عرصه اجتماع بوده و مردم با آگاهي كامل نظام جهوري اسلامي را برگزيدند و از آنجا كه حجاب به عنوان يكي از احكام و دستورات اجتماعي اسلام نقش مهمي در حفظ سلامت جامعه و حريم خانواده و جلوگيري از مفاسد داشته و كوتاهي و بي توجهي به آن اثرات نامطلوب و زيانباري براي جامعه دارد، حكومت اسلامي وظيفه دارد زمينه ها و شرايط لازم را براي رعايت اين حكم الهي فراهم كند و با متخلفان برخورد نمايد.
در حكومت پيامبر و اميرالمؤمنين عليهم السلام نيز چنين بوده است؛ پوشش اسلامي يك حكم شرعي بوده و زنان مسلمان و متعهد به دستورات دين، همواره و در سخت ترين شرايط، به پوشش خود اهتمام داشته و اين دستور نجات بخش را مراعات مي كردند. با پيروزي انقلاب اسلامي، طبعاٌ انتظار مي رفت اين حكم الهي بهتر رعايت شود و به صورت خواست عمومي مطرح گردد زيرا حكومت طاغوتي ساقط شده بود و موانع دين داري از بين رفته بود و مردم مي خواستند نتيجه انقلاب خود را كه پياده شدن احكام اسلام بود با چشم خود ببينند.
بد حجابي، هم از نظر آموزه هاي اسلامي و هم از نظر قوانين موضوعه و قانون مجازات اسلامي، به عنوان گناه و يك جرم اجتماعي محسوب مي شود كه براي مرتكبين آن مجازات مشخص گرديده است. حال وقتي يك بانوي مسلمان ايراني، به عنوان مسئول يا همسر مسئول نظام و يا به هر نحوي، به عنوان نمايندة اين نظام، به كشور ديگري سفر كند و در آنجا، حجاب اسلامي را ـ كه حكم ضروري و مهم اسلامي، و رعايت نكردن آن، پايمال كردن ارزشهاي نظام مقدس جمهوري اسلامي است ـ نقض نمايد و در واقع حرمت نمايندگي ملت سرافراز و دينمدار ايران را در انظار بيگانگان بشكند انصاف است كه با او برخورد قانوني نگردد و از او بازخواست نشود؟

 شناسه : 285    مشاهده : 1077    انتشار : 15/2/1394        آرشيو چرا حجاب؟        آرشيو همه مطالب


   نظرات کاربران :

نام و نام خانوادگی : *  
نظرات : *

(حداکثر 900 کارکتر)

 
کارکتر تايپ شده :  
   

صفحه نخست  |  جستجو  |  تماس با ما  |  درباره ما  |  طرح سوال  |  حمایت از ما

قرآن   |    خودارضائی  |    عکس نوشته    |    مشاوره  |    پرونده نقد    |    جهان بینی   |    زنان   |    آخرالزمان  |   احکام

چقدر خوشحال خواهیم شد اگر به نشر این مطالب بپردازید، البته بدون تغییر در محتوا

ذکر منبع با فضیلت تر است


برنامه نويسی : اصفهان هاست