رابطه بد حجابی و خودارضائی چیست؟ خانمهایی که میگن بدحجابیشون یه امر شخصیه واقعا اینجوره؟ حجره مجازی ( پاسخ به شبهات )
تماس با ما   درباره ما   طرح سوال   حمایت از ما  

  امروز شمسی

امام حسين (عليه السلام) : شما را به كتاب خدا و سنت پيامبرش دعوت مي كنم، همانا سنت پيامبر مرده و بدعت ، زنده شده است.
  احکام  احکام   آخرالزمان  آخرالزمان   زنان  زنان   جهان بینی  جهان بینی   پرونده نقد  پرونده نقد   مشاوره  مشاوره   عکس نوشته  عکس نوشته   خودارضائی  خودارضائی   قرآن  قرآن   بسم الله  بسم الله  

  مطالب برگزيده
میخوام بپرسم حد اصرار بر دعا چیه؟ و اینکه من براورده نشدن حاجتم رو گردن قسمت میندازم چقدر درسته؟
علت های انکار معاد چیست؟
چه باید کرد که از چشم چرانی و خود نمایی زنان جلوگیری کرد؟
زنای ذهن به چه معناست؟
اگر کسی قرضی بدهد آیا می تواند پولش را مطابق روز بگیرد؟
ولايت مطلقه فقيه برداشت فقهى آيت الله خمينى از يك مساله اسلامى است و برخى با آن مخالفند از جمله در معاصرين آيت الله خويى آيت الله شريعتمدارى آيت الله
من از شوهرم سرد شدم. چند بار تو گوشيش پيامايي از ابراز علاقه ديدم هشت ماه كه حامله ام كارم شده گريه ...
سريال در حاشيه بخاطر انتقاد كاملا صحيح ولي طنز از پزشكان حتي در مرحله پخش متوقف شود ولي رستاخيز قبل از اكران هم متوقف نشد.
تشيع زوري يعني برگزاري هفته دفاع مقدس هفته دولت ...دهه فجر و.. كه بعد از انقلاب بوده بدعت نيست ولي مراسم حضرت محسن بدعت است؟
چه نوع عقایدی اگر با عقیده ی ما درتضاد باشند قابل احترام اند؟
انگيزه واسه زندگي كردن ندارم؟ دارم به زور زندگی میکنم باورت میشه؟
بدون آرايش و با حفظ رعايت حجاب و مسائل اسلامي از خانه بيرون مي روم با اين حال مادرم در موردم سختگيري مي كند.
لطفا توصيه هاى عملى و كاربردى كه در رابطه با فرزند آورى وجود دارد بيان كنيد البته به طور مختصر و مفيد.
سوء ظن نسبت به همسری که تمایل جنسی بالایی دارد

  آخرين مطالب
مي خواستم در مورد قانون جذب كه همه جا هم ازش صحبت مي شه نظرتون رو بدونم ايا قبول داشتنش شرك است؟
پسری هستم 17 ساله و معتاد به این عمل زشت اینقده توبه کردم بازم نتونستم کمکم کنید.
برای نزديكتر شدن به امام زمان(عج) باید چکار کنیم؟
داستانهايى كه در كتب و روی منابر از ديدار علما و متقيان با امام زمان نقل مى شود اعتبار دارد؟
برای دیدار با امام عصر چه روشهایی وجود دارد.
با توجه به شرایط اقلیمی عربستان محال است ماجرای اصحاب ابرهه رخ داده باشد.پاسخ های غیر شعاری بدهید.
دعاى اصلى فرج امام زمان (عج) كدام است؟ آيا بايد آن را ايستاده بخوانيم يا نه؟
چگونه اعتقاد به منجى و مهدويت را در دانش آموزان تقويت كنيم؟
آیا امام زمان علیه السلام دین جدیدی را برای مردم می آورند؟
منظور از حوريان بهشتي دقيقا به چه معناست؟آيا واقعا انها زن هستند و با مردان همبستر مي شوند؟ يعني جنسيت دارند؟
  پربيننده ترين مطالب


  ارسال مطلب به ما : چاپ

رابطه بد حجابی و خودارضائی چیست؟ خانمهایی که میگن بدحجابیشون یه امر شخصیه واقعا اینجوره؟

انسانها به سنی می رسند که شهوات بیشتر تحریک می شود خصوصا موقعی که اسباب این محرکات در صورتی آشکارو علنی باشد که یکی ازآنها بدحجابی است که در این صورت فرد را به سوی خودارضایی سوق می دهد.....

  

سلام.ممنونم از جواب هاي شما.ميخاستم مقاله اي مفصل در مورد رابطه خودارضائي و بدحجابي بنويسم. ميشه راهنمائيم كنيد و مطالبي برام ارسال كنيد.؟تشكر

 سلام.

خوشحاليم شما مخاطب ما هستيد اميدواريم راهنماي خوبي در رابطه با اين موضوع براي شما باشيم.در اين موضوع به جوابي كه به پرسشگران مي دهيم اشاره مي كنيم و شما با مطالعه منابع به صورت مقاله اماده نماييد.

 پرسشگر گرامي وضعيتي كه با آن مواجه هستيد را به خوبي درك كرده و خوب مي دانيم در چه شرايطي قرار داريد.شايد موضوع خودارضايي و غريزه جنسي باعث گرديده شما به احساسات ناخوشايندي برسيد اما باور نماييد كه به هيچ وجه حل آن تا اين حد كه شما تصور مي نماييد، پيچيده نيست؛ زيرا فقط شما نيستيد كه با چنين مسأله¬اي در زندگي خود مواجهيد.

مسأله¬اي در زندگي خود مواجهيد. بسياري از هم سن و سالان شما نيز وجود داشته¬اند كه با شرايط مشابه مواجه بوده ولي توانستند با درايت، چنين مسأله¬اي را به درستي حل نمايند.براي اين كار همانطور كه خود مي دانيد شايسته است ابتدا با واقع نگري و به دور از هر گونه مسائل جانبي ، مسأله اصلي خود را شناسايي نموده و توان خود را براي حل آن تجميع نماييد. يكى از مشكلات اساسى افراد نوجوان و جوان اين است كه در ارزيابي¬هاي خود از مسايلي كه با آن مواجهند معمولاً دچار نوعى افراط يا تفريط اند، لذا با گذشت زمان دچار نااميدى و سرخوردگى مى‏شوند؛ بنابراين، يكى از رمزهاى موفقيت شما در هر امري واقع نگرى خواهد بود.واقعيت اين است كه بسياري از هم سن و سالهاي شما توانسته اند با اراده اين رفتار را تغيير بدهند و كنترل غريزه جنسي را بدست بگيرند و با توكل به خداوند به موفقيت برسند.

پرسشگر گرامي  نگراني شما جهت حفظ عفت و پاكي به وسيله دوري از گناه را مي ستاييم. ما اين نگراني را با توجه به شرايط محيطي بد اجتماع كاملا درك مينمائيم و قبول داريم كه پاكدامني و دوري از گناه در اين شرايط بسيار سخت شده و جوانان از جمله شما مخاطب محترم را با مشكلات ذهني و روحي بسياري روبرو ساخته است . شما در موقعيت سني خاصي هستيد كه غريزه جنسي در آن به اوج شكوفايي مي رسد و در حال حاضر اين غريزه به خصوص با تحريكاتي كه در زندگي و محيط امروزي وجود دارد، شما را در فشار و مضيغه قرار داده است. اما اين را نيز شما مي پذيريد تا زماني كه زمينه ازدواج برايتان مهيا نشده است، دوري از انحراف حتي با وجود اين شرايط، غير ممكن نيست و ميتوان مثل بسياري از جوانان زندگي اي سرشار از موفقيت و آرامش داشت. قبل از بيان راهكارها به اين نكته توجه نماييد كه ناراحتي شما از اين عادت زشت، نشان از اين دارد كه روحية تقوا و ايمان هنوز در شما زنده است و اين روحيه را بايد قدر بدانيد. يكي از نشانه‌هاي ايمان مؤمن اين است كه وقتي كار خوبي انجام مي‌دهد، خوشحال مي‌شود و در صورت انجام دادن كار زشت و گناه ناراحت مي‌شود. هستند كساني كه چشم‌‌چراني، خود‌ارضايي و بسياري از گناهان ديگر برايشان عادي شده و اصلاً هيچ احساس گناه هم نمي‌كنند. اين را هم بدانيد فردي كه حفظ و تقويت ايمان برايش مهم است، قطعاً شيطان برايش برنامه دارد و او را راحت نمي‌گذارد و هر لحظه مي‌خواهد فريبش دهد. حفظ ايمان كاري سخت و مشكل است و نياز به برنامه‌ريزي و تلاش و كوشش دارد. امام صادق عليه السّلام فرمود: گاهى انسان گناهى مى‏كند و خدا به خاطر آن گناه او را به بهشت مى‏برد. عرض شد: آيا خدا به خاطر گناه او را به بهشت مى‏برد؟ لو عملتم الخطايا حتى تبلغ السّماء ثمّ ندمتم لتاب اللّه عليكم. فرمود: بله او گناهى مى‏كند، ولى هميشه از آن گناه بيمناك، و بر نفس خود غضبناك است، خدا هم او را مى‏بخشد و داخل بهشت مى‏كند. ترجمه‏اخلاق ص : 341

بنابراين پرسشگر ارجمند وگرامي بايد خدا را شاكر باشيد كه متوجه اشتباهتان شده ايد و سعي نماييد در كنار تمام راهكارهايي كه بسيار مناسب بوده است براي رفع كامل اين رفتار تلاش نماييد و به اين موارد هم توجه نماييد.

 1. نخستين گام براي درمان اين عادت ناپسند، اين است كه فرد باور داشته باشد كه اين مشكل درمان پذير است. نورمن وينسنت پيل روان‌شناس آمريكايي چنين مي‌گويد: « هرگز كلمه نمي‌شود را به كار نبريد؛ زيرا كاربرد آن يعني قبول آن»(1). بسياري از كساني كه مدت هاي طولاني گرفتار خود ارضايي بوده اند، با توكل بر خدا و تلاش و جديت خودشان توانسته اند اين عادت زشت را كنار بگذارند. حتي كساني را مي شناسيم كه بيش از ده سال به اين عادت مبتلا بوده اند ولي موفق به ترك شده اند. پس فرد مبتلا به هيچ عنوان نبايد نااميد و مأيوس شود و دست از تلاش خودش بردارد.

2. نكته ديگري كه بايد مورد توجه قرار گيرد تدريجي بودن درمان‌است. فردي كه چند ماه و يا چند سال گرفتار اين مشكل بوده، نبايد از خودش انتظار داشته باشد كه در عرض چند روز يا چند هفته بتواند اين كار را ترك كند؛ همين كه به تدريج بتواند از تعداد دفعات آن بكاهد، پيشرفت خوبي كرده است. كسي كه به خود‌ارضايي عادت كرده باشد، براي درمانش نياز به زمان دارد؛ درست مثل كسي كه معتاد به مواد مخدر شده باشد. چنين شخصي نبايد در درمان عجله كند و اگر بعد از مدتي ديد هنوز مشكلش حل نشده، نبايد نااميد گردد. درمان مشكلي كه به صورت عادت درآمده است، در زمان كوتاه، معمولاً خيلي مشكل است. گاهي اوقات درمان خود‌ارضايي، حداقل به همان ميزاني كه فرد مبتلا به اين كار بوده، نيازمند زمان است. البته گاهي اوقات هم فرد با ارادة قوي خودش، پس از سال‌ها ابتلا به خود‌ارضايي، در عرض مدت كوتاهي اين كار را ترك مي‌كند. پس فردي كه گرفتار خود ارضايي است، نبايد عجله كند و از ميدان مبارزه بيرون برود. به هر ميزان كه بتواند تعداد دفعات اين عمل را كم كند، خودش موفقيت به شمار مي‌رود.

3. برخي از روان‌شناسان، خود ارضايي را «مرض تنهايي» نام نهاده‌اند.(1) اين مطلب به خوبي نشان مي‌دهد كه تنهايي يكي از زمينه‌‌هاي ابتلاي فرد به خود ارضايي است. پس نبايد به هيچ عنوان تنها بماند. به هر طريق ممكن از تنهايي چه در خانه و چه در بقيه مكان ها فرار كند. چون معمولاً افراد در حضور ديگران دست به خودارضايي نمي‌زنند، پس بر فرد مبتلا لازم است كه زمينه تنها بودن خودش را از بين ببرد و بدين وسيله گامي بلند در جهت درمان مشكل بردارد.

4. نكته ديگري كه براي درمان اين مشكل بايد مورد توجه قرار گيرد، كنترل حواس پنج گانه است. ديدن، شنيدن، لمس كردن، ... و هرگونه ارتباط با مسائل جنسي، انسان را دائما در حال تحريك نگه مي دارد. تصاوير و خيالاتي كه به ذهن فرد مي‌آيد به سبب ديدن فيلم‌ها، عكس‌ها و شنيدن و خواندن مطالب جنسي است كه قبلا ديده است. اگر در گذشته خيلي به اين مطالب پايبند نبوده‌، از همين الآن تصميم جدي بگيرد كه چشم، گوش، زبان و اعضاي بدن را كنترل كند. او بايد سعي نمايد با نامحرم رفتار متكبرانه داشته باشد و از سخنان عاشقانه خوددارى كرده و از نرمى در كلام با آنها اجتناب ورزد و هيچ‏گاه با نامحرم و جنس مخالف در مكان خلوت و دور از نگاه ديگران باقى نماند، حتى براى آموزش و.... بنابراين براي خودش قانوني وضع كند كه اگر اين موارد را رعايت نكرد و مثلا به نامحرم نگاه شهواني و غيرعادي كرد و يا فيلم و تصويري را ديد و يا يك مطلب جنسي را خواند يا شنيد و يا گفت، فلان تنبيه را در مورد خودش انجام دهد. اگر چند وقت اين برنامه را اجرا كند، مي‌بيند كه موفق خواهد شد. (در زمينه كنترل نگاه به مقالة جناب آقاي علم خواه با عنوان «چشم چراني، آثار و راهكارهاي درمان» در سايت پرسمان(2) رجوع شود)

5. همان طور كه حواس ظاهري نقش مهمي‌در تحريك ميل جنسي دارند، فكر و خيال پردازي نيز سهم بسزايي در اين زمينه به خود اختصاص مي‌دهد. بعضي از افراد در كنترل حواس ظاهري خود موفقند؛ ولي كنترل فكر و خيال را خيلي جدي نمي‌گيرند و از همين‌جا ضربه مي‌خورند. دائماً در خيال خود صحنه‌هاي غير اخلاقي را تجسم مي‌كنند و همين امر ممكن است آن‌ها را به سمت گناه سوق دهد. امام علي (ع) در اين زمينه مي‌فرمايد:« هركس زياد به فكر گناهان باشد، عاقبت به سمت گناه كشيده مي‌شود.»(3)

خوب است، كسي كه گرفتار خود‌ارضايي است هميشه موضوعاتي براي فكر كردن در ذهنش داشته باشد ، موضوعاتي علمي، اجتماعي، سياسي، اعتقادي و مذهبي و ... و هر زمان كه افكار و تخيلات جنسي به ذهنش هجوم آوردند، با پرداختن به آن موضوعات خودش را از شر افكار و وسوسه‌هاي شيطاني نجات بخشد. همچنين مي‌تواند با مطالعه كتاب‌هاي مورد علاقه، فكر و خيالش را مهار كند. يا هر زمان كه افكار جنسي به ذهنش آمدند، به كار ديگري بپردازد و يا تغيير موقعيت دهد.


6. معمولاً كساني كه گرفتار خود ارضايي مي شوند، اراده شان ضعيف مي شود و همين مسأله آنها را در درمان با مشكل مواجه مي سازد. البته قطعاً اراده آنها به طور كلي از بين نرفته است؛ نشانه‌اش هم اين است كه اين كار را در جلوي ديگران انجام نمي‌دهند و يا اين كه گاهي اوقات براي مدتي كوتاه يا طولاني اين عمل را ترك كرده‌اند. پس اراده‌شان به طور كلي از بين نرفته است، منتهي ممكن است كمي ضعيف شده باشد. در اينجا به برخي از راهكارهاي تقويت اراده اشاره مي كنيم:

ا) يكي از كارهاي اساسي براي تقويت اراده، تلقين جملاتي است كه به فرد نيرو و انرژي رواني مي دهد. يعني هر روز جملاتي كه انرژي مثبت دارند در ذهنش مرور كند و حتي به زبان بياورد. جملاتي مانند: « من اراده لازم براي انجام كارهايم را دارم» ، « هيچ چيز نمي تواند اراده ام را متزلزل كند» ، « اراده ام هر روز محكم تر مي شود» ، « من بايد موفق شوم؛ زيرا موفقيت از آن نيرومندان است» (4) و ... . همچنين در كارهاي سخت و دشوار هم تلقين را فراموش نكند. ويكتور پوشه ـ روان شناس فرانسوي ـ در مورد خود ارضايي مي گويد: افراد مبتلا به اين عادت شوم، ‌هر روز به دفعات مختلف با تمركز فكر به خود بگويند: « من به خوبي قادرم اين عادت بد را از خود دور كنم، من قادرم».(5) اين عبارت ساده، اثر عجيبي در تقويت اراده و روحيه دارد.

ب) براي تقويت اراده، بايد از پراكنده كاري و آشفتگي در كارها پرهيز كند. كارهاي متنوع و مختلف علاوه بر اين كه انرِِژي فرد را پراكنده مي سازند، موجب به هم ريختگي فكري هم مي شوند. پس تلاش كند به كارها و فعاليت هايش تمركز و انسجام بخشد.

پ) سعي كند كارهايي را كه بر عهده مي گيرد، ناتمام رها نكند و آن ها را تا رسيدن به نتيجه مطلوب ادامه دهد. كارهاي نيمه تمام باعث مي شوند، فرد خودش را انساني بي اراده و يا داراي ضعف اراده تصور كند و ديگر قدرت برعهده گرفتن فعاليت ها و مسؤوليت هاي مختلف را نداشته باشد. قبل از انجام هر كاري كمي درباره آن كار و توانايي ها و استعدادهاي خودش بيانديشد و اگر توانايي اتمام آن كار را ندارد، از اول آن را بر عهده نگيرد.

ت) هرگز در كارها نا اميد نشود و تا جايي كه مي تواند تلاش كند.

ث) هر روز صبح حداقل بيست دقيقه، به طور مرتب و در ساعتي معين ورزش كند.

ج) ترك گناه و مخالفت با وسوسه هاي شيطان، نقش بسيار مؤثري در تقويت اراده دارد. ويليام جيمز روان شناس معروف آمريكايي چنين مي گويد: « يك نه گفتن به يك عادت بد، موجب مي شود شخص براي مدتي تجديد قوا كند و بدين وسيله ضعف اراده خود را به تدريج برطرف سازد.»(6)

چ) مقيد باشد هر روز تعدادي معين از آيات قرآن را تلاوت كرده و ترجمه آنها را هم بخواند.

ح) پس از تدبير و مشورت از عواقب تصميم‏هاي خود هراسناك نباشد و به خدا توكل كند و در تمام امور از او كمك بخواهد.

خ) باور كند همانند ديگر انسان‏ها از توانمندي‏هاي بسيار برخوردار است و از ديگران كمتر نيست. فراموش نكند نقاط قوت انسان از نقاط ضعفش بيشتر است و نبايد خود را دست كم بگيرد. تصميم خوب در پرتو تكيه بر قوت‏ها، جبران ضعف‏ها و احساس توانمندي ها شكل مي گيرد.

د) هر كاري را آسان تلقي كند؛ زيرا در برابر اراده پولادين انسان، همه سختي‏ها آسان مي‏گردد. به استقبال كارهاي به ظاهر دشوار برود و به خود تلقين كند مي‏تواند در اين امور درست تصميم بگيرد و افتخار موفقيت در انجام آن‏ها را به دست آورد.

ذ) مدتي برنامه ريزي و تصميمات خود را با فردي ذي صلاح در ميان بگذارد و از وي بخواهد مراقب باشد تا در او دودلي پيش نيايد و همچنين اجراي تصميماتش را به تأخير نياندازد.

ر) از خواب زياد، پرخوري و ديگر اسباب تنبلي و سستي اراده بپرهيزد.

ز) با كساني كه روحيه و اراده اي قوي دارند دوست شود تا اراده او نيز قوي گردد.

ژ) تصميمات به جا و پر ارزش گذشته‏ خودش را به ياد آورد و توجّه كند كه چون گذشته براي انجام دادن كارهاي مهم آمادگي دارد.

س) با تصميم‏هاي آسان در كارهاي ساده، به تدريج خود باوري و توانمندي را در خويش پديد آورد و راه را براي تصميم گيري در امور پيچيده و مشكل هموار سازد.

ش) از شكست خوردن نهراسد و بداند كه شكست ها پلي هستند به سوي موفقيت و كاميابي.

ص) سرگذشت افراد سخت كوش و با اراده را مطالعه كند و از آنها درس بگيرد.

7. شستن بدن به خصوص اعضاي تناسلي با آب سرد، براي خنثي نمودن تحريكات جنسي مؤثر است. هر وقت افكار جنسي به ذهن فرد آمد و تحريك شد، اگر مي‌تواند با آب سرد دوش بگيرد و يا اعضاي تناسلي‌اش را با آب سرد بشويد تا شهوتش تعديل گردد. البته اين كار در صورتي توصيه مي‌شود كه موجب بيماري و عوارض منفي در فرد نشود. (7) همچنين اگر قرار گرفتن در محيطي مانند دستشويي يا حمام براي شستشوي با آب سرد، سبب انجام خودارضايي شود، بهتر است اين كار ترك شود.

8. يكي ديگر از روش‌هاي درماني، اين است كه فرد مبتلا، در فاصلة زماني كه براي خودش در نظر مي‌گيرد، اگر موفق به ترك اين عمل شد خودش را تشويق كند و به خودش جايزه بدهد. ولي چنانچه در فاصله مشخص شده باز هم مرتكب خود‌ارضايي شد، جريمه و تنبيهي براي خودش در نظر بگيرد. تشويق بايد چيزي باشد كه به فرد انگيزه بدهد و او را در تصميمش استوار گرداند. همچنين تنبيه و جريمه بايد قدرت بازدارندگي بالايي داشته باشد؛ به طوري كه فرد هر وقت اراده كرد خود‌ارضايي كند، تلخي تنبيه و جريمه به ذهنش بيايد و همين امر مانعي در برابر خود‌ارضايي باشد. البته تنبيه و جريمه نبايد به گونه‌اي باشد كه فرد مبتلا از انجام آن ناتوان شود وكم كم از كارآيي بيفتد. نوع تشويق و جريمه هم براي افراد مختلف فرق مي‌كند. هر فردي بايد خودش جايزه و جريمة خودش را تعيين كند. (8) به سخنان اين جوان دقت كنيد: « عهد و پيماني كه با خودم بستم و الآن حدوداً هشت سال از عمرش مي‌گذرد و تا كنون نيز بدان پايبند بوده‌ام چنين است: هرگاه در مبارزه با عمل خودارضايي شكست خوردم بر من واجب است كه هفت روز روزه بگيرم. سه روز آن بايد بلافاصله پس از شكست و پشت سر هم باشد و چهار روز ديگر در طي يك ماه پس از روز شكست به جا آورده شود. اين جريمه‌اي كه براي خودم گذاشته‌ام بسيار كمكم كرده است.»

9. استفاده از گياه سداب، اين گياه با نامهاي سياب ، پيم، سذاب، فيجن نيز شناخته مي شود. خاصيت اصلي گياه سداب كم كردن فشار شهوت مي باشد و مي توان روزي يك فنجان از دم كرده آن را براي كاهش شهوت نوشيد؛ البته بايد توجه داشت كه مصرف بيش از مقدار توصيه شده سمي است و بايد پرهيز شود. همچنين بايد توجه داشت كه فشار خون را پايين مي آورد و ترشح صفرا را نيز افزايش مي دهد. در دوران حاملگي نبايد مصرف شده و همچنين استنشاق بوي گياه سداب و تماس مرتب گياه با پوست دست و صورت موجب مسموميت مي شود به ويژه اگر هوا گرم باشد.(استفاده از آن براي خانم ها توصيه نمي شود)

10. قرآن زياد بخواند و درباره معانى آيات آن فكر كند.

11. برنامه ريزي در هر كاري مي تواند سبب موفقيت و پيشرفت باشد و ترك خودارضايي از اين قاعده مستثنا نيست، پس فرد مبتلا هيچ‏گاه بيكار نباشد و براى اوقات فراغت خود برنامه داشته باشد و آن را با مطالعه، ورزش, عبادت و... پر كند. در نوشتن برنامه دقت كند كه حتما زمان مناسبي را به ورزش اختصاص دهد، زيرا به منظور تخليه انرژى زايد بدن، ورزش منظم روزانه نقش بسزايي دارد.

12. ميزان و نحوه تغذيه در تحريك نيروي جنسي نقشي مستقيم دارد. بنابراين شخصي كه مي خواهد اين غريزه را كنترل نمايد بهتر است هفته‏اى يكى دو روز روزه مستحبى بگيرد و اگر توان آن را ندارد و يا شرايط روزه‌گرفتن مهيا نيست، حداقل ميزان صرف غذا را كاهش و فاصله هر وعده غذا را افزايش و تعداد دفعات غذا را كاهش دهد و به حداقل خوراك اكتفا كند. همچنين از خوردن مواد غذايى كه محرك است مانند: خرما، پياز، فلفل، تخم‏مرغ، گوشت قرمز، غذاهاى پرچرب، حتى‏المقدور اجتناب و به ميزان ضرورت اكتفا كند.

13. يكي از زمانهايي كه بيشترين آسيب را از لحاظ تحريك جنسي براي افراد دارد، زمان خواب است. فرد بايد زماني به رختخواب برود كه از فرط خستگي، در عرض چند ثانيه به خواب برود و زماني براي دست وزي و يا تخيل پيدا نكند. فرد مبتلا بايد از نوشيدن افراط ‏گونه آب و مايعات و پر خوري به خصوص شب‏ها و قبل از خواب پرهيز كند. همچنين قبل از خواب حتما مثانه خود را تخليه نمايد، هرگز به رو نخوابد و هنگام خواب نيز سر و دست هايش از زير پتو ولحاف بيرون باشد.

14. هيچ‏گاه بدن عريان خود را در آينه نگاه نكند و از دست‏ورزى با اندام جنسى خود اجتناب كند و در هيچ شرايطى با خود دست ‏ورزى نكند.

15. بلند نگه داشتن موهاي بدن، يكي ديگر از مواردي كه شهوت را كم مي‌كند، بلند نگه داشتن موهاي بدن است. در برخي از احاديث هم به اين مطلب اشاره شده است. يكي از توصيه‌هايي كه پيامبر عزيزمان به فردي كه به خاطر بي‌پولي، توانايي ازدواج نداشت فرمودند، اين بود كه موهاي بدنت را بلند كن.(9) البته دقت كنيد كه در اين صورت بهداشت را بايد بهتر و بيشتر رعايت كنيد تا مبتلا به بيماري پوستي نشويد.

16. به آسيب ها و عوارضي كه ممكن است بر اثر خود ارضايي گريبان گيرش شود فكر كند.(12)

17. قرآن زياد بخواند و درباره معانى آيات آن فكر كند.

18. زياد صلوات بر محمد و آل محمد صلي الله عليه و آله بفرستد.

مدتي با دقت به اين دستورات عمل كنيد تا شاهد نتايج شيرينش باشيد. ما هم برايتان آرزوي موفقيت مي‌كنيم و به شما اطمينان مي دهيم تا هر وقت كه لازم باشد همراه و مشاور شما خواهيم بود.

منتظر مكاتبات بعدي شما هستيم.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1) ديانت مقدم، سيد مصطفي؛ آرامش طوفاني؛ قم: مؤسسه امام خميني(ره)، ص70.

(1) دبس، موريس؛ بلوغ (چه مي‌دانم؟) ، ص62.

(2) www.porseman.org

(3) غررالحكم؛ ص186، ح3543.

(4) شاكرين، حميد رضا؛ پرسش‌ها و پاسخ‌هاي برگزيده (دفتر هفتم)، ص246.

(5) بشيري، ابوالقاسم؛ اختلالات رفتاري، ص220.

(6) حسيني، داود و ... ؛ شكفتن سهم توست، ص288.

(7) ديانت مقدم، سيد مصطفي؛ آرامش طوفاني؛ قم: مؤسسه امام خميني(ره)، ص81.

(8) همان، ص82.

(9) همان، ص83.

(10) سورة نور/32.

(11) وسائل الشيعه، ج20، ص43.

(12) http://www.porseman.org/archview.aspx?grp=7

محور حجاب

به صورت كلي جامعه شناسان در برخورد با ناهنجاري هاي رفتاري در سطح جامعه دو راهكار مهم رشد و توسعه فرهنگي و برخورد هاي قانوني را مطرح مي كنند.

در بخش اول مي توان به شاخص هاي كار فرهنگي اشاره كرد:

الف: اطلاع رساني و آگاهي زنان و مردان

به جد مي توان گفت در بسياري موارد بي حجابي ريشه در عدم آگاهي فرد دارد كه گاهي با يك تلنگر متوجه عواقب آن شده و با ميل و رغبت آنرا مي پذيرد.

در عرصه فرهنگي مهم ترين بخش هاي جامعه عبارتند از رسانه هاي گروهي، صدا و سيما، مطبوعات، نشريات ، سخنوران ، نويسندگان ، اولياء و مربيان .

نقش هنرهايي چون شعر و نقاشي و مقالات بويژه هنرهاي تصويري مثل فيلم ها و سريال ها و سينماها بي بديل است بويژه با توجه به مولفه الگو پذيري براي نسل جوان از اين ابزارها.

تعيين روزي بنام حجاب آن هم نه در حد شعار مثل روز 22 تير كه مردم در دفاع از حجاب اسلامي در مسجد گوهرشاد توسط عمال رضا شاه كشته شدند موثر خواهد بود.

ب: ترويج فرهنگ غيرت و تحكيم بنيه تقوا

بي ترديد خانم ها با هر سليقه شخصي و تفكري كه باشند نظر و سليقه همسر خود را ترجيح مي دهند از جمله در وضع ظاهري ، اينجاست كه غيرت ناموسي مردان نقش مهم خود را باز مي يابد؛ در اين قسمت نيز استفاده از ابزارهاي تبليغي در قسمت الف مهم و سرنوشت ساز است نقش طلاب علوم ديني در اين بخش و نيز بخش الف غير قابل انكار است.

ج: تقويت بخش نظارتي دستگاه حاكم بر رسانه هاي جمعي

امروزه نقش صداو سيما در تغييرات فرهنگي جامعه حتي تغييرات ارزشي از نظر دين غير قابل انكار است. نقشي كه گاهي در ساير عرصه ها مثل سياست و اقتصاد نيز به روشني مشهود است. گاه تبليغات يك جنس و يك شخص چنان موجي در جامعه ايجاد مي كند كه از آن نمي توان به سادگي گذشت.

د: معرفي الگوهاي مناسب پوششي و رفتاري

قبلا هم متذكر شديم كه انسان بخصوص نقش الگو پذيري را همواره مد نظر دارد . تشويق هم در روانشناسي آنچنان مهم است كه قرآن كريم با ذكر نعمات بهشتي سعي در ايجاد انگيزه انسانها براي انجام اعمال خير دارد. در مواردي نيز قرآن به ارائه الگوهاي عملي و رفتاري انسان هاي شايسته مي پردازد البته در اين مهم يعني الگو ها و تشويق دختران جوان بخصوص به امر حجاب بايد از راهكارهاي ظريف روانشناسي استفاده كرد.

در بحث ارائه الگوي برتر جامعه و نهادهاي مرتبط به اين امر بايد چنان عمل كنند كه از ديد افراد جامعه حجاب يك ارزش ملي و ديني و انساني و بي حجابي يك ضد ارزش اجتماعي محسوب شود چنانكه اول انقلاب اسلامي نيز چنين بود.

آموزش حجاب در مدارس و ارائه الگوهاي عملي رفتاري مثل خود معلمان نقش مهمي در اين رابطه دارد تعليمات ديني بايداز حد يك كتاب فراتر رود چرا كه لا اكراه في الدين شيوه اي كه خود اولياء دين هم بكار بردند همين بود. وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِك 12 . نمونه اي از همين شيوه زيباي تبليغي است. اسلام مهم ترين الگوي عملي حجاب را در شخصيت بي نظير حضرت صديقه طاهره سلام الله عليها نشان داد و به اين هم بسنده نكرد و شخصيت بي نظير حضرت زينب سلام الله عليها را در سخت ترين شرايط اجتماعي به نمايش گذاشت تا بهانه را از دست برخي بهانه جويان بگيرد.

نقش خانواده ها نيز در اين ميان كم نظير است. دختري كه تا سن 9سالگي هيچ گونه حد و مرزي در پوشش نداشته و گاه مثل يك عروسك آرايش شده به عرصه جامعه و محافل خانوادگي كشانده مي شود چگونه مي تواند به يكباره اين مهم را رعايت كند.

ه: انسجام فرهنگي راه مقابله با تهاجم فرهنگي

امروزه بحث تهاجم يا شبيخون يا غارت فرهنگي از بحث هاي مهم جامعه شناسي است كه در تمام كشورها به ويژه كشور اسلامي ما مطرح است. در اين بين شايد بتوان گفت كارهاي فرهنگي موازي زيادي از سوي نهادهاي فرهنگي صورت گرفته اما آنچه تاثير اين عملكرد ها را كم رنگ مي كند و گاه از فرصت ها تهديد درست مي كند عدم انسجام دروني بين اين نهادها است. با سرعت سرسام آور تحولات فرهنگي و علمي و تكنولوژيك نياز به اين انسجام بيش از پيش احساس مي شود. خانم بهزادپور در كتاب نقش حجاب در توسعه از زبان كي روشه نقل مي كند :« چنانچه همبستگي متقابل ميان اجزاي نظام فرهنگ برقرار نباشد فرهنگ كارائي خود را از دست مي دهد زيرا هر جزء در فرهنگ در عين پويا بودن بايد بر ساير عناصر و امور ديگر تاثير گذار باشد و مجموعا وحدت، نظم فرهنگي را بوجود مي آورد تا بتواند همبستگي ميان عناصر مادي و معنوي را بوجود آورد.

گاه شده كه با رشد نرم افزاري فرهنگ و عدم رشد بخش سخت افزاري به قول جامعه شناسان (مثل آقاي اُكبرن) پس افتادگي فرهنگي بوجود مي آيد.در بحث تهاجم فرهنگي اين نقاط بايد مد نظر قرار گيرد: زمينه هاي تهاجم فرهنگي، ضعف برنامه ريزي هاي فرهنگي، سرعت تغييرات فرهنگي، عناصر منفي فرهنگ، راه مبارزه با تهاجم فرهنگي، بررسي علل شكاف فرهنگي، مهندسي اجتماعي، شيوه هاي تبليغ فرهنگي ، اهداف و برنامه ها ، نگاه كوتاه مدت و بلند مدت.15

نكته مهم در كار فرهنگي بررسي سه لايه شناختي (معرفتي) ، عاطفي و رفتاري با هم است و پرداختن به هر لايه بدون در نظر گرفتن ساير لايه ها كاري از پيش نمي برد.

در بخش دوم يعني برخوردهاي قانوني كوتاه مدت و مقعطي دو مرحله قابل ذكر است:

الف: مرحله توصيه و تذكر:

اين مرحله غير از بحث مهم نظارت، آن هم در قالب امر به معروف و نهي از منكر ديني است بلكه حاكميت در چارچوب قانون، گروهي را طبق ضوابط مامور توصيه و تذكر اين مهم مي كند. اين شيوه منظم ديگر نقائص برخوردهاي اجتماعي و خروج از حد و مرز قانون و شريعت را نخواهد داشت و قابل پي گيري قانوني خواهد بود. البته مي توان اين قسمت را هم در كار فرهنگي بخش اول لحاظ كرد.

ب: برخوردهاي امنيتي و پليسي:

در مواردي كه يك ناهنجاري رفتاري به نظم عمومي و عفت اجتماع لطمه بزند، يا ترويج يك فكر و ايده خاص غير اخلاقي و غير ديني باشد، بخصوص كه در قانون تعريف روشن و حد و مرز مشخص داشته باشد چاره اي جز برخوردهاي فيزيكي و انضباطي نيست البته پر واضح است اين راه دوم و اين بخش كار در درجه دوم راهكارهاي برخورد با بي حجابي قرار دارد و آنچه مهم است استفاده از راهكارهاي فرهنگي است كه در بخش اول كاملا به آن پرداختيم.

نكته مهم در برخوردهاي امنيتي پرداختن به سرچشمه ها و ريشه هاي اصلي اين مساله است نه فقط عرصه خيابانها و جامعه، مثلا برخورد با شبكه هاي توزيع اين مدها و بي حجابي ها ، كارگاهها و كارخانجات توليد اسباب بي حجابي و سازندگان فيلم هاي غير اخلاقي و پخش كنندگان محصولات غير اخلاقي.

روانشناسي بد حجابي . . .

 

هر عملي كه انسان انجام ميدهد ناشي از علتهايي است كه در وجود او ميباشد اگر فردي غذا ميخورد نشان دهنده علت گرسنگي در وجود اوست . بد حجابي نيز دلائلي فردي دارد هر فرد بي حجاب ممكن است بنا به دلايلي از قبول پوشش خودداري كند . روانشناسان جوامع اسلامي اين دلائل را به طور مفصل در كتابهاي روان شناسي بيان نموده اند .

1. هيستري

يكي از دلايل بد حجابي بيماري هيستري ميباشد . در اين بيماري فرد علاقه زيادي به جلوه گري دارد. اين بيماري منشا روحي و رواني دارد و يكي از آثار و نشانه هاي بيماري افسردگي درفرد ميباشد. چنين افرادي براي ارضا بيماري خود مرتب به دنبال مدلهاي بهتر و بالاتر و زيباتر و جذاب هستند.

2. عقده حقارت

فردي كه در خانواده و جامعه مورد تحقير قرار مي گيرد خانواده به او توجهي ندارد نظراتش را محترم نمي داند در جامعه نمي تواند به طور دلخواه خود هر كار ميخواهد انجام دهد. ميخواهد از اين راه كه جلوه دادن زيباييهاي دروني و خدادادي است روي اين عقده سر پوش بگذارد .

3. ساديسم

ساديسم نوعي بيماري است كه از افسردگي سرچشمه ميگيرد . فرد دوست دارد بهر عنوان ديگران را مورد آزار قرار دهد. به هر حال وقتي فردي با پوشش نا مناسب در بين جامعه رفت و آمد ميكند حس شهوت و غريزه جنسي را در جوانان بيدار ميكند و آنها را دچار مشكل مي سازد فردي كه ساديسم دارد از اين كه ببيند جواني غريزه جنسي در او شعله ور شده است و دست يابي به آن براي او ممكن نيست لذت مي برد وخود را قهرمان اين عرصه تصور ميكند.

4. انتقام جويي

فردي كه به خاطر رفتار ديگران آتش كينه و نفرت در وجودش شعله مي كشد اگر از معنويات به دور باشدسعي دارد در رفتار با ديگران اين نفرت و انزجار را به مرحله عمل و انتقام برساند. فردي كه دوستدار آزادي غربي است وقتي در اين اجتماع دست يافتن به آن برايش ممكن نيست حس انتقام اورا برآن برمي دارد كه ارزشهاي اجتماعي را خدشه دار كرده و زمينه سقوط ارزشهاي اجتماع را با رفتاربلهوسانه خود فراهم سازد.

5. مازوشيسم

علت ديگر گرايش به پوشش نا مناسب خود آزاري و مازوشيسم است. فردي كه به دلايل مختلف خود را عقب مانده ميداند نسبت به خود بي تفاوت ميشود و از بيماري يا شكست اجتماعي خود ناراحت نميشود . او به خاطر آزار رساندن به خود خودش را در معرض حوادث برخاسته از فحشا و فساد ميگذارد. چنين افرادي هر قدر هم كه در دامان بي عفتي فرو روند برايشان اهميتي ندارد. زيرا هيچ قانون و مقررات و صلاح و ثوابي را در نظر نمي گيرند و حتي آنها با خود بيگانه اند.

6. جبران شكستها

فردي كه از مقامات اجتماعي به خاطر عدم پوشش يا بي كفايتي باز مانده سعي دارد با فساد بيشتر اين شكست را جبران كند. كسي كه تغييرات بنيادي در جامعه را نمي پذيرد و از مقامات سابق خود خلع و دچار شكست اجتماعي شده است سعي او بر اين است كه با هر وسيله ممكن اين شكست را جبران كند .او خود به انجام كاري كه ميكند آگاه است و ميداند كه چه ميكند.

7. نا آ گاهي

يكي از علل بد حجابي جهل افراد است . شايدفرد بي حجاب نمي داند كه با اين كار خود چه ضربه هايي به جامعه مي زند .ممكن است جلوه گري او خانواده اي را از هم بپاشد. شايد پوشش نامناسبش زمينه ساز گناه بسياري از جوانان باشد. شايد نمي دانند كه كمبود پوشش موجب جلب نظر افراد سود جو و خيانتكار به آنها مي شود. شايد نمي دانند هر چه پوشش زن كمتر باشد در زندگي حيواني نزديكتر و از خدا دورتر است . شايد نمي دانند چنانكه گل در معابر عمومي پرپر شود آنان نيز در اين راه گاه عفت خود را از دست خواهند داد .پس بايد جامعه را آگاه و هشيار كرد.

8. نياز به ازدواج

يكي ديگر از علل بد حجابي نياز جنسي است . ازدواج گر چه در دين مقدس اسلام بسيار از آن تعريف و تمجيد شده است و بهترين رهنمودها پيرامون آن رسيده است تا جايي كه پيامبر ميفرمايند: كسي كه ازدواج مي كند نصف دين خود را حفظ كرده است.اما جلوه گري براي پيدا كردن زمينه هاي ازدواج راه نامناسبي است كه به بدحجابي كشيده شده و پيامدهاي تاسف باري نيز براي طرفين بهمراه خواهد داشت . با توجه به اينكه اغلب اين ازدواجهاي چها رراهي سر انجام خوبي نخواهد داشت و به جدايي و طلاق مي انجامد.

9. كمبودها

معمولا افرادي دچار ريا تظاهر جلوه گري خودنمايي و فخرفروشي ميشوند كه كمبودي دارند.

كمبود شخصيت اجتماعي نيز موجب پناه بردن به بد حجابي براي جبران اين كمبود ميشود.

10. توطئه فرهنگي

متاسفانه بعضي افراد خواسته يا ناخواسته به دامن اين توطئه مي افتند و شايد برخي از سر انجام كاري كه مي كنند بي اطلاع باشند. سيري در تاريخ نشان ميدهد كه آنجايي كه دشمن توان مقابله با ملتي را ندارد با اشاعه فحشا از طريق جنس مونث وارد عمل ميشود . لذا ست كه خود باختگي فرهنگي پيروي از ديگران به عنوان نسل برتر از دست دادن پشتوانه هاي مذهبي روي آوردن به گناه و فحشا بسياري از مردم دنيا را در كام استعمارگران فرو برده است.

 

11. تبليغات سو

يكي ديگر از علل بد حجابي و فحشا شانتاژ هاي تبليغاتي است. معمولا براي آنكه چيز مقدسي راازفردي بگيرند ابتدا بر عليه آن چيز و كساني كه پيروي و تبعيت از آن ميكنند تبليغات وسيعي انجام مي دهند تبليغات سو تهمتهاي بيجا و گاه بزرگ كردن اشتباه افراد محجبه به عنوان پتكي بر سر ديگران است كه آري اينانند مناديان حجاب و هر چه هست زير اين چادرهاست و نااگاهان كم تجربه نيز بدون تحقيق تحت تاثير اين تبليغات قرار مي گيرند .البته قابل ذكر است كه ما نمي توانيم تمام متدينين و مناديان دين اسلام را از اشتباه مبري بدانيم بلكه غير از معصومين (ع) همه افراد ممكن است اشتباه داشته باشند ولي اشتباه ديگران دليل بر آن نيست كه مكتب غلط و ناپسند باشد.با توجه به اينكه ساير اديان نيز پيرواني راستين نداشته و ندارند آ نان نيز سراسر زندگيشان مملو از خطا و اشتباه و روش خلاف مذهب است. چنانكه قرآن مي فرمايد هر كس در گرو اعمال خود ميباشد.

بي حجابي و پيامد هاي آن

1. روي‏آوري جوانان به انحرافات ج ن س ي

جوان در دوران بلوغ، به علل مختلف، دچار هيجان و ميل ج ن س ي زيادي مي‏گردد.

هرگاه اين هيجان‏ها و فشارهاي ج ن س ي، با ديدن صحنه‏هاي تحريك‏كننده و چهره‏هاي بزك كرده زنان بي‏حجاب، همراه باشد، جوان را آن چنان بي‏اختيار مي‏كند كه دوست دارد با هر وسيله ممكن، شهوت خود را خاموش سازد.

چنان كه حضرت امام رضاعليه السلام مي‏فرمايند:

«خداي متعال چشم اندازي به گيسوان زنان را حرام دانست; زيرا موجب تحريك مردان گشته، در نتيجه آن، مفاسد و انحرافاتي به وقوع خواهد پيوست كه نه حلال است و نه پسنديده‏» (بحارالانوار. ج 6، )

آيا زنان بي‏حجاب، كه عامل اصلي انحراف جوانان هستند، در جرم و كيفر آنان شريك نيستند؟

و آيا اينان نبودند كه با خودنمايي و هرزگي خود، غرايز جوانان را تحريك كرده و روانه فساد نمودند؟

به هر حال، زنان بي‏حجاب، بايد كيفر نابساماني‏هاي اجتماعي و رواني كه براي ديگران پيش مي‏آورند، به عهده بگيرند.

2. بي حجابي و خيانت‏هاي خانوادگي

از آن زمان كه بي‏حجابي در ميان زنان رواج يافت، خيانت‏هاي خانوادگي نيز گسترش پيدا كرد.

از آن پس، پيوسته آمار آن رو به افزايش رفته است. بي شك در بسياري از موارد، شوهر خود زمينه اين خيانت‏ها را فراهم مي‏نمايد; زيرا با همراه بردن همسرش به مجالس مختلط و منحرف كننده و سينماها و تئاترها، عملا بين او و بيگانگان، آشنايي برقرار مي‏كند. بيگانگاني كه در اغلب موارد هيچ گونه تعهد و ايماني در آنان ديده نمي‏شود.

يا آن كه مرد، همسرش را وادار مي‏كند تا با مهمانان به گرمي دست دهد و با لبخند، خوش آمدگويي كند. سپس، از آنان پذيرايي كند، آن چنان كه گويي همه با او محرمند! همين رفت وآمدها نامشروع، موجب مي‏شود كه روابط خانوادگي سست گردد و اختلافات زندگي شروع شود.

اينجاست كه كاخ زيبايي خانواده از هم پاشيده و فرو مي‏ريزد و بدبختي كودكان آغاز مي‏گردد.

3. دخترربايي و تجاوزات به زنان و دختران

زن و دختري كه زيبايي‏هاي خود را به ديگران نشان مي‏دهند و غرايز جنسي مردان را تحريك مي‏كنند، بايد تاوان اين رفتار ناصواب را با ريختن آبرو و پذيرفتن آسيب جسمي و رواني بپردازند.

نظر جوانان منحرف به زنان بي‏حجاب، چيزي جز از دست دادن آبروي آنان نيست. پس تجاوز و ربودن آنان امر عجيبي نيست! دختر ربايي در كشورهايي كه به حجاب معتقد نيستند، بيداد مي‏كند.

بر اساس گزارش روزنامه گاردين، در آمريكا (واشنگتن) در هر 15 دقيقه، يك دختر ربوده مي‏شود (مجله لبناني «الدستور»، 1980 )

يا در گزارش آمده است: آمارهايي كه از كيف‏هاي دختران دانشجو در انگلستان به عمل آمده، نشان مي‏دهد كه 80 درصد آنان، قرص ضدبارداري با خود همراه دارند. (روزنامه مصري «الاهرام‏»، 1980)

حال سؤال اين است، با توجه به سرانجام بي‏حجابي كدام يك از اين دو نمونه «زن بي‏حجاب و بانوي باحجاب‏» بهترند؟ كدام يك متين و محترم‏ترند؟ مقام و منزلت كدام عالي‏تر است؟

در آخر مي‏توان گفت: تفاوت ميان زن بي‏حجاب و باحجاب مانند تفاوت اتومبيل شخصي و اتومبيل همگاني (اتوبوس، تاكسي) است. اتومبيل همگاني مورد استفاده عموم است.

ولي اتومبيل شخصي، تنها به صاحبش اختصاص دارد.

و زن بي‏حجاب كالاي همگاني است; زيرا همه مردم قادرند آزادانه از او بهره‏مند شوند. چگونه است كه فردي حاضر نيست اتومبيل شخصي خود را به دست راننده‏اي بي انصاف يا حتي دوست‏خود بسپارد چون ممكن است موجب خرابي آن شود.

ولي حاضر مي‏شود ناموس خويش را در اختيار ديگران قرار دهد تا در معرض انواع بيماري‏ها قرار گيرد.

 

 شناسه : 279    مشاهده : 1452    انتشار : 14/2/1394        آرشيو چرا حجاب؟        آرشيو همه مطالب


   نظرات کاربران :

نام و نام خانوادگی : *  
نظرات : *

(حداکثر 900 کارکتر)

 
کارکتر تايپ شده :  
   

صفحه نخست  |  جستجو  |  تماس با ما  |  درباره ما  |  طرح سوال  |  حمایت از ما

قرآن   |    خودارضائی  |    عکس نوشته    |    مشاوره  |    پرونده نقد    |    جهان بینی   |    زنان   |    آخرالزمان  |   احکام

چقدر خوشحال خواهیم شد اگر به نشر این مطالب بپردازید، البته بدون تغییر در محتوا

ذکر منبع با فضیلت تر است


برنامه نويسی : اصفهان هاست