سلام.خسته نباشيد.من مباحث خوداراضائي
را در سایتتون پيگير هستم. اگر ممكنه چندتا منبع براي تحقيق بيشتر معرفي كنين. ممنونم.
سلام به شما دوست گرامي.از اينكه پيگير مباحث هستيد بسيار خرسنديم.
در سايت پرسمان وسايتهاي مشابه مانند اي پرسش
و...مقالات علمي قرار داده شده است. در مورد
كتاب نيز خوشبختانه نوشتههاي خوبي به رشته تحرير آمده از جمله كتاب
1. چتر نجات نوشته سعيد مرتضائي
2.بلوغ وارضاي انحرافي محمد رضا صادقي
3.بلوغ وسلامتي نوجوان احمد صبور اردبادي
4.پرسش وپاسخ هاي دانشجوئي ج29
5.تربيت جنسي علي فقيهي
6.جوانان در طوفان غرائض سهراب همت پور
7.روانشناسي رفتار جنسي محمد باقر كجباف
8.رهائي از خود ارضائي ابوالقاسم شهباز
وبسياري از كتب ديگر در اين زمينه كه بطور
علمي ومعتبر به مقوله خود ارضائي پرداخته شده است. يكي از مقالات خوب وعلمي كه در كتاب
پرسش وپاسخ هاي دانشجوئي ج29 درباره پيامدهاي خودارضايي آمده است از باب نمونه خدمتتان
عرضه ميشود:
آسيبهاي ناشي از خودارضايي، به گونههاي
مختلفي تقسيمپذير است كه به اختصار، به برخي از آنها اشاره ميشود :
الف) آسيبهاي جسماني
يكي از روشهاي شناخت پيشرفت بيماريها در
پزشكي، مرحلهبندي علائم بيماري است. براين اساس، برحسب عوارض ايجاد شده در بيمار مبتلا
به خودارضايي، سه مرحله (sg) بيان شده که عبارتند از:1
1. مرحله مشكل ساز
در افرادي كه مدتي گرفتار خودارضايي شدهاند،
زودرسترين عوارض ناشياز خودارضايي، عبارتند از:
• خستگي و كوفتگي .
• عدم تمركز حواس.
• ضعف حافظه .
• اضطراب .
2. مرحله گرفتاري شديد
بروز علائم زير در فرد گرفتار، نشان دهنده
آن است كه شدت ابتلاي وي يا مدت آن، بيش از مرحله اول است و در نتيجه، عوارض شديدتري
ظاهر شده است:
• خستگي و كوفتگي .
• نوسان خلق يا تغييرات سريع خلقي.
• حساسيت بيش از حد و زودرنجي .
• كمردرد .
• نازك شدن موها.
• ناتواني جنسي زودرس در جواني .
• بيخوابي يا بدخوابي و مشكلات مشابه.
3. مرحله گرفتاري بسيار شديد يا حالت اعتياد
• خستگي و كوفتگي .
• ريزش شديد موها.
• تارشدن ديد چشمها .
• وز وز گوش .
• انزال زودرس و غيرارادي يا خروج مني به
صورت قطره قطره.
• درد كشاله ران و ناحيه تناسلي.
• دردهاي قولنجي در ناحيه لگن و استخوان دنبالچه
.
نحوه پيدايش عوارض
در دانش پزشكي، روند پيدايش علائم يك بيماري
و چگونگي بروز عوارض و نشانههاي كلينيكي، در شناخت هر چه بيشتر بيماري، بسيار مهم
است و ميتواند پزشك را در تشخيص و درمان بهتر بيماري و مريض را در پيشگيري، كمك كند.
به اين دليل، مناسب است درباره نحوه پيدايش برخي از عوارض خودارضايي كه به آنها اشاره
شد، بيشتر توضيح داده شود تا خواننده عزيز با روند پيدايش اين عوارض، يا به اصطلاح
پاتوفيزيولوژي آن آشنا شود.
1. خستگي و كوفتگي؛ انقباض شديد و يك مرتبه
تمام عضلات بدن در جريان انزال (ارگاسم يا اوج لذت جنسي)، باعث مصرف سريع مواد غذايي
ذخيره شده در عضلات و به طور عمده، كاهش گليكوژن (ماده اصلي لازم براي توليد انرژي
عضلاني) ميشود. خستگي عضلاني، تقريبا با سرعت تهي شدن عضلات از گليكوژن، رابطه مستقيم
دارد و هرچه اين سرعت بيشتر باشد، خستگي بيشتر است.2 در خودارضايي، به علت انقباضهاي
مكرر عضلات بدن، ذخاير گليكوژن عضلات، به سرعت تمام ميشود و خستگي و كوفتگي هميشگي،
از عوارض بديهي آن است.
2. ريزش مو؛ خودارضايي به تدريج، با تغييرات
هورموني و شيميايي كه در بدن ايجاد ميكند، باعث افزايش هورمون جنسي مردانه؛ يعني تستوسترون
به دي هيدروتستوسترون ميشود كه يکي از عواقب بالا بودن ماده DH در خون، ريزش موها و تاسي سر و بزرگ شدن غده پروستات
و عوارض ناشي از آن در پيري است.3
3. خود ارضايي مكرر، باعث تحريك بيش از حد
سيستم عصبي پاراسمپاتيك و افزايش تخليه اَسِتيل كولين از انتهاي اين رشتهها در مغز
ميگردد و اين، باعث پارهاي از عوارض جسماني و رواني، چون حواسپرتي، كمي حافظه، عدم
تمركز حواس، سياهي رفتن چشم و سرانجام، تاري ديد ميشود. تمام اين علامتها، ناشي از
تغيير تعادل ميزان مواد شيميايي موجود در مغز است كه بين سلولهاي عصبي رد و بدل ميشود
و انتقال پيامهاي مختلف را بر عهده دارد.4
برخي نيز بر اين عقيدهاند كه علت بروز اختلالات
مغزي، مانند حواسپرتي، عدم تمركز حواس و كاهش حافظه، ناشي از ظرفيت عظيمي از انرژي
بدن است كه در هر بار انزال، تخليه شده، هدر ميرود؛ زيرا مايع مني، حاوي مقدار بسيار
زيادي DN (هسته 300-400 ميليون اسپرمي كه در هر انزال خارج ميشود)، RN ، آنزيمها، پروتئينها، مواد قندي، لسيتين، كلسيم،
فسفر، نمكهاي بيولوژيك، تستوسترون و ... است. اين ذخاير عظيم انرژي - كه بايد در بدن
براي رشد و تقويت بخشهاي مختلف مورد استفاده قرار گيرند - بيهوده و به طور مكرر، از
بدن خارج ميشود و هر كدام، عوارضي را به دنبال ميآورند .
براي مثال از آنجا كه سلولهاي خوني و پلاكتها،
در مغز استخوانها توليد ميشوند و به تكامل نهايي ميرسند و براي توليد آنها نيز انرژي
بسيار زيادي مورد نياز است، در افراد گرفتار خودارضايي، تكامل مغز استخوان و در نتيجه،
توليد سلولهاي خوني، با مشكل مواجه شده منشأ كمخوني، ضعف و خستگي در اين افراد است.
همچنين دفع فسفر و لسيتين بيش از حد، از طريق انزالهاي مكرر، باعث كاهش ذخاير اين
مواد - كه براي سلامتي سلولهاي عصبي حياتي هستند - ميشود و در نتيجه، اختلال عملكرد
سيستم عصبي - مانند حواسپرتي و عدم تمركز حواس - بروز خواهد كرد.5
ب) آسيبهاي روحي و رواني
ضعف حافظه و حواسپرتي، اضطراب، منزوي شدن
و گوشهگيري، افسردگي، بينشاطي و لذت نبردن از زندگي، پرخاشگري، بداخلاقي و تندخويي،
كسالت دائمي و ضعف اراده، احساس حقارت، عدم اعتماد به نفس، احساس گناه و عذاب وجدان،
بروندادهاي رواني و روحي خودارضايي است. شرح پارهاي از اين موارد، در مباحث گذشته
روشن شد .
ج) آسيبهاي اجتماعي
ناسازگاري خانوادگي، بيميل شدن به همسر و
ازدواج، ناتواني در ارتباط با جنس مخالف و همسر، احساس طرد شدن، از بين رفتن عزت، پاكي،
شرافت و جايگاه اجتماعي، دير ازدواج كردن و لذت نبردن از زندگي مشترك،6 برخي از آسيبهاي
اجتماعي ناشي از خودارضايي ميباشند.
د) آسيبهاي معنوي و اخروي
خودارضايي از نظر دين، يك گناه است و به تعبير
قرآن، زنگار بر دل مينهد؛ «كَلاَّ بَلْ رانَ عَلي قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ7؛
چنين مباد! بلكه اعمال (ناشايست) دلهاي آنان را زنگار زده است».
زنگ يا زنگار در اشياي مادي، همان چيزي است
كه روي فلزات و اشياي قيمتي مينشيند و معمولاً نشانه پوسيدن و از بين رفتنِ شفافيت
و درخشندگي و سرانجام، ضايع شدن و از بين رفتن آن است .
علامه طباطبايي در تفسير الميزان8 مينويسد:
از آيه شريفه فوق، سه نكته استفاده ميشود:
1. اعمال زشت، نقش و صورتي به نفس و روح انسان
ميدهند.
2. اين نقش و صورت خاص، مانع آن است كه نفس
آدمي، حق و حقيقت را درك كند.
3. نفس آدمي به حسب طبع اوليهاش، صفا و جلايي
دارد كه با داشتن آن، حق را آن طور كه هست، درك ميكند .
اين آسيبهاي معنوي، اگر اصلاح نگردند، حيات
جاودان آدمي را در معرض تباهي و شوربختي قرار ميدهند. از اين رو، تعاليم ديني، نسبت
به آنها هشدار دادهاند .
راههاي درمان
1. نخستين گام براي درمان اين عادت شوم، اعتقاد
و ايمان به درمانپذيري آن و دوري از يأس و نااميدي است؛ اما رسيدن به نتيجه و ايجاد
هرگونه تغيير و دگرگوني، نيازمند گذشت زمان، انتخاب راه صحيح و به كارگيري دقيق دستورهاست
. ترك اين عادتِ نامطلوب، در زمانِي كوتاه و بدون راهنمايي كارآزموده و دلسوز، امكان
ندارد. از همه اينها مهمتر، اراده و خواست فرد است كه نقش كليدي و محوري ايفا ميكند.
درمان و چارهجويي، بايد منطبق بر خواست فرد باشد؛ زيرا تا وقتي كه او نخواهد، ميتوان
با قاطعيت گفت كه درمان نخواهد شد.
بنابراين، بيمار اگر بخواهد، ميتواند بر
بيمارياش غلبه كند و جمله معروف «خواستن توانستن است»، يک حقيقت است. اراده، همچون
نهالي است كه بايد آن را پرورش داد تا به مرحله خودشكوفايي و ثمردهي برسد و به عبارت
ديگر، اراده، تقويت شدني و پرورش يافتني است و راه پرورش و تقويت آن، اين است كه شخص
برخلاف ميل خود، اندك اندك به مقابله با اين عادت شوم برخيزد؛ تا پس از مدتي، لذت توانستن
را بچشد.9
2. تلاش براي تقويت اراده، از گامهاي مهم
در امر بهبودي است. نگوييد اراده از ما سلب شده است! ممكن است اراده انسان ضعيف شود؛
ولي هيچ گاه از بين نميرود. نشانه اينكه هنوز اراده باقي است، اين است كه شخص، اين
عمل را در حضور ديگران و در هر شرايطي انجام نميدهد. براي تقويت اراده، راههاي زيادي
پيشنهاد شده كه يکي از آنها، تلقين به خود است .
ويكتور پوشه – روانشناسِ فرانسوي - ميگويد:
«افراد مبتلا به اين عادت، هر روز به دفعات مختلف و با تمركز فكر، به خود بگويند:
«من به خوبي قادرم اين عادت بد را از خود دور كنم؛ من قادرم». تكرار اين عبارت ساده،
اثر عجيبي بر تقويت اراده و روحيه دارد. پل ژاگو بر آن است كه «تلقين، قبل از خواب
نيز مؤثر است».
3. سعي شود شكم به هنگام خواب، بيش از حد
معمول، پر نباشد.
4. از پوشيدن لباسهاي تنگ و چسبان، اجتناب
گردد.
5. از نگاه كردن به مناظر، فيلمها و تصاوير
تحريك كننده، خودداري شود و شخص به محض مواجهه با اين امور، چشم خود را بسته، يا به
زمين يا آسمان نگاه كند .
6. از شنيدن و خواندن مباحث و مطالب جنسي
و حتي شوخيهاي تحريككننده و فكر كردن به اين امور، خودداري کند .
7. از خوردن مواد غذايي محرك، مانند خرما،
پياز، فلفل، تخممرغ و غذاهاي پرچرب، اجتناب و به ميزان ضرورت، اكتفا شود .
8. قبل از خواب، مثانه تخليه شود .
9. از نوشيدن افراطگونه آب و مايعات، پرهيز
شود (بهويژه شبها و قبل از خوابيدن).
10. هيچگاه نبايد به بدن عريان خود نگاه
كند.
11. از دستورزي با اندام جنسي، بايد اجتناب
کند و در هيچ شرايطي، نبايد دستورزي كرد!
12. هرگز نبايد به رو خوابيد .
13. به منظور تخليه انرژي زايد بدن، بايد
به طور منظم و زياد، ورزش كند .
14. هيچگاه نبايد بيكار باشد؛ شخص بايد براي
اوقات فراغت خود، برنامه داشته باشد و آن را با مطالعه، ورزش، زيارت، عبادت و... پر
كند.
15. هرگز در مكاني خلوت و تنها و دور از نظر
ديگران، نبايد ماند .
16. هرگاه شخص مورد هجوم افكار جنسي واقع
شد، بايد بلافاصله از مكان خلوت و دور از نظر ديگران خارج شود و خود را به كاري سرگرم
كند. در اين زمينه، گفت و گو با دوستان، مشاركت در عبادتهاي جمعي -مانند جلسات دعا
و نماز جماعت- بسيار مفيد است.
17. هفتهاي يكي دو روز، روزه مستحبي مفيد
است و اگر شخص توان آن را ندارد، ميزان صَرف غذا را كاهش و فاصله هر وعده غذا را افزايش
دهد و يا تعداد دفعات غذا را كاهش داد.
18. از سخن گفتن ملايمتآميز و شوخي و خنده
با نامحرمان خودداري كند .
19. هيچگاه نبايد با نامحرم و جنس مخالف،
در مكان خلوت و دور از نگاه ديگران، باقي بماند.
20. قرآن زياد بخواند و درباره معاني آيات
آن فكر كند.
21. بايد هميشه براي ذهن و فكر خود، محتواي
مطلوب و موضوع مناسب داشته باشد .
22. منشأ اين مشكل، عدم پاسخ صحيح و مناسب
به يكي از نيازهاي واقعي انسان است كه بايد به طور طبيعي و از راه صحيح (ازدواج) ارضا
و تأمين شود؛ اما اگر به شكل صحيح تأمين نشود، شخص دچار خطا و گناه خواهد شد كه عواقب
سوء آن نيز دامنگير او ميشود. بنابراين، در صورت امكان با كم كردن سطح توقعات و انتظارات،
بايد براي ازدواج، اقدام كرد؛ زيرا بهترين راه حل، ازدواج است .
23. از كردارهاي پيشين خود بايد توبه كند
که خداوند، توبه كاران را ميبخشد. توبه و اطمينان از قبول توبه، بزرگترين عامل تقويت
و دلگرمي براي آغاز حركتي نو است. كسي كه از صميم دل رجوع كند و تصميم قاطع بر جبران
لغزش بگيرد، محبوب درگاه خداوند است؛ «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ».10
چه عاملي از اين كارسازتر كه شخص گنهكار
احساس كند که در صورت توبه، خداوند او را دوست خواهد داشت و در نظر خداوند، چنان است
كه گويي گناهي مرتكب نشده است. امام باقر عليه السلام در اين باره ميفرمايد: «توبه
كننده، مانند كسي است كه اصلاً گناه نكرده است».11 توبه، يعني شروع زندگي پاك و سازنده
و حركت در نور و روشنايي. اگر شخص از گناه خويش ميترسد، بايد از بالاترين گناه يعني
(يأس و نوميدي) بترسد .
pppp
پي نوشت:
1.
Stages of excessive
masuturbation.www.herballove.com /library /resource/ overmas/stage.asp
2.
فيزيولوژي گايتون، ترجمه فرخ شادان، انتشارات چهر، ج 1، ص 313.
3.
www.herballove.com
4. 4-men.org.
5.
www.anael.org
6.
ر. ک: علي قائمي، خانواده و مسائل جنسي كودكان، انتشارات انجمن اوليا و مربيان جمهوري
اسلامي ايران، چاپ دهم، تهران، 1376.
7. مطففين (83)، آيه 24 .
8. سيد محمد حسين طباطبايي، تفسير الميزان،
ترجمه سيد محمد باقر موسوي همداني، دفتر انتشارات اسلامي، ج 20، ص 385 .
9. مؤسسه پژوهشي - فرهنگي اشراق، خودارضايي
يا ارضاي انحرافي جنسي، ص 29 - 30.
10. بقره، آيه 222 .
11. کليني، اصول كافي، ج 2، ص