چند پرسش پیرامون ازدواج ،سحر و جادو بخت بستن حجره مجازی ( پاسخ به شبهات )
تماس با ما   درباره ما   طرح سوال   حمایت از ما  

  امروز شمسی

امام حسين (عليه السلام) : شما را به كتاب خدا و سنت پيامبرش دعوت مي كنم، همانا سنت پيامبر مرده و بدعت ، زنده شده است.
  احکام  احکام   آخرالزمان  آخرالزمان   زنان  زنان   جهان بینی  جهان بینی   پرونده نقد  پرونده نقد   مشاوره  مشاوره   عکس نوشته  عکس نوشته   خودارضائی  خودارضائی   قرآن  قرآن   بسم الله  بسم الله  

  مطالب برگزيده
میخوام بپرسم حد اصرار بر دعا چیه؟ و اینکه من براورده نشدن حاجتم رو گردن قسمت میندازم چقدر درسته؟
علت های انکار معاد چیست؟
چه باید کرد که از چشم چرانی و خود نمایی زنان جلوگیری کرد؟
زنای ذهن به چه معناست؟
اگر کسی قرضی بدهد آیا می تواند پولش را مطابق روز بگیرد؟
ولايت مطلقه فقيه برداشت فقهى آيت الله خمينى از يك مساله اسلامى است و برخى با آن مخالفند از جمله در معاصرين آيت الله خويى آيت الله شريعتمدارى آيت الله
من از شوهرم سرد شدم. چند بار تو گوشيش پيامايي از ابراز علاقه ديدم هشت ماه كه حامله ام كارم شده گريه ...
سريال در حاشيه بخاطر انتقاد كاملا صحيح ولي طنز از پزشكان حتي در مرحله پخش متوقف شود ولي رستاخيز قبل از اكران هم متوقف نشد.
تشيع زوري يعني برگزاري هفته دفاع مقدس هفته دولت ...دهه فجر و.. كه بعد از انقلاب بوده بدعت نيست ولي مراسم حضرت محسن بدعت است؟
چه نوع عقایدی اگر با عقیده ی ما درتضاد باشند قابل احترام اند؟
انگيزه واسه زندگي كردن ندارم؟ دارم به زور زندگی میکنم باورت میشه؟
بدون آرايش و با حفظ رعايت حجاب و مسائل اسلامي از خانه بيرون مي روم با اين حال مادرم در موردم سختگيري مي كند.
لطفا توصيه هاى عملى و كاربردى كه در رابطه با فرزند آورى وجود دارد بيان كنيد البته به طور مختصر و مفيد.
سوء ظن نسبت به همسری که تمایل جنسی بالایی دارد

  آخرين مطالب
مي خواستم در مورد قانون جذب كه همه جا هم ازش صحبت مي شه نظرتون رو بدونم ايا قبول داشتنش شرك است؟
پسری هستم 17 ساله و معتاد به این عمل زشت اینقده توبه کردم بازم نتونستم کمکم کنید.
برای نزديكتر شدن به امام زمان(عج) باید چکار کنیم؟
داستانهايى كه در كتب و روی منابر از ديدار علما و متقيان با امام زمان نقل مى شود اعتبار دارد؟
برای دیدار با امام عصر چه روشهایی وجود دارد.
با توجه به شرایط اقلیمی عربستان محال است ماجرای اصحاب ابرهه رخ داده باشد.پاسخ های غیر شعاری بدهید.
دعاى اصلى فرج امام زمان (عج) كدام است؟ آيا بايد آن را ايستاده بخوانيم يا نه؟
چگونه اعتقاد به منجى و مهدويت را در دانش آموزان تقويت كنيم؟
آیا امام زمان علیه السلام دین جدیدی را برای مردم می آورند؟
منظور از حوريان بهشتي دقيقا به چه معناست؟آيا واقعا انها زن هستند و با مردان همبستر مي شوند؟ يعني جنسيت دارند؟
  پربيننده ترين مطالب


  ارسال مطلب به ما : چاپ

چند پرسش پیرامون ازدواج ،سحر و جادو بخت بستن

سعی کنید در مسئله ازدواج زیاداز حد حساسیت نشان ندهید واگر همسری مومن و خوش اخلاق و هم کفو پیدا شد اقدام کنیدو درمورد اینکه آیا سحر وجادو حقیقت دارد باید گفت بله واقعیت دارد ودر جهت محفوظیت از این قضیه راه‏هايى براى بطلان آن به شرح زير وجود دارد: 1- استعاذه به خداوند و خواندن سوره ‏هاى فلق و ناس. 2- خواندن و نوشتن آيات 75 تا 82 سوره يونس. 3- دعا وتضرع به درگاه خداوند. 4- درخواست دعا از اولياى واقعى خداوند. 5- صدقه دادن

  

من یه دختری هستم که با اینکه سالهاست شرایط ازدواجم فراهمه با این همه هیچ وقت جدی بهش فکر نمیکنم البته بهتره بگم نمیکردم تا وقتی 21-22 سالم بود پدر و مادرم اجازه نمیدادن برام خواستگار بیاد تا درسمو بخونم اما بعدش که لیسانس گرفتم تشویقم میکردن به ازدواج ولی با این همه من99درصد خواستگارامو اجازه نمیدادم بیان میموند اون یه درصدی که دیگه مجبورن رضایت میدادم بعدش هم که به بهانه های واحی پر میدادم همیشه تصمیم این بود که تا آخرین مقطع دانشگاهیمو برم بعدش به ازدواج فکر کنم از سال قبل تصمیمو جدی کردم که امسال ازدواج کنم و پدر و مادرم بیشتر از این دلشون شور منو نزنه ولی در 3ماهه گذشته همچنان با بهانه های الکی از زیر بار ازدواج شونه خالی کردم  یعنی اصن رضایت ندادم که ملاقاتی با طرف مقابل داشته باشم و بعد این که کار از کار گذشته متوجه میشم که بسیار انسانهای شریفی بودن و همون چیز ایده آلی که من تو ذهنم داشتم خلاصه که با اینکه تمام سعیمو میکنم ولی موقع عمل پشت گوش میندازم من دیگه دارم 30سالمو تموم میکنم و واقعا نگاه سنگین دوست و آشنا رو حس میکنم و حقم میدم بهشون برا اینکه دیگه تحصیلاتم به پایان رسیده و نباید بهونه ای داشته باشم تا اینجای قضیه که هیچ اما مشکل اصلی اینه که یکی از اقواممون 15 سال قبل از من خواستگاری کرد و تمام این 15سال بر خواسته خودش اصرار داشت تا اسفند سال قبل که بلاخره ازدواج کرد چند ماه قبل ازدواجشون که سفری به دوبی داشتن از اونجا به من زنگ زدن و راجع به رمال و پیشگو و اینجور چیزا حرف زدن من چون اعتقادی به جادو این حرفها نداشتم اصن اعتنا نکردم و به حماقتش خندیدم اما از هفته قبل که یه نفر دیگه بهم گفت چرا ازدواج نکردی بهش گفتم میخوام ولی حسشو ندارم نه گذاشت نه برداشت گفت تو رو چیزخورت کردن این حرفش واقعا بهمم ریخته درسته ته دلم اعتقادی به این حرفهای خاله زنک ندارم ولی باز نگرانم به نظر شما میتونه یه همچین چیزایی وجود داشته باشه


1.از اين كه مشكل خود را با ما در ميان گذاشته و با ما درد دل كرده‌ايد سپاس‌گزاريم.

همانطور كه مي دانيد مسأله ازدواج يكي از مهمترين تصميماتي است كه هر جواني بايد در زندگيش بگيرد و اگر در اين انتخاب و تصميم بسيار مهم درست و منطقي عمل كند آينده روشني را براي خود رقم زده است و الا تا آخر عمرش خودش را سرزنش مي كند كه چرا...؟ لذا با توجه به اهميت اين امر لازم است كه فرد تمام تلاش خودش را بكند تا انتخاب مناسبي داشته باشد.

 در رابطه با مطلبي كه بيان داشته‌ايد تذكر اين مطلب را لازم مي‌دانيم كه هر چند سحر و جادو واقعيت دارد و احتمال اين كه كسي با سحر، مانع كار كسي شود، وجود دارد، ولي اين احتمال بسيار ضعيف است و بسياري از موارد ادعا شده خرافه وپوچ است،نداشتن خواستگار يا به توافق نرسيدن خانواده‏ها يا دختر و پسر و به عبارت ديگر جور نشدن آن، يك امر طبيعى است و هرگز نشانه بخت بد يا بسته‏شدن بخت فرد نيست و همان‏طور كه براى يك دختر، اين مشكل وجود دارد براى پسرها نيز اين مشكل وجود دارد . ولى اگر بر فرض موردى پيدا شد كه سحرى در كار بود راه‏هايى براى بطلان آن به شرح زير وجود دارد: 1- استعاذه به خداوند و خواندن سوره‏هاى فلق و ناس. 2- خواندن و نوشتن آيات 75 تا 82 سوره يونس. 3- دعا وتضرع به درگاه خداوند. 4- درخواست دعا از اولياى واقعى خداوند. 5- صدقه دادن.

همانطور كه در بالا اشاره شد همه اتفاقات بعلت بسته شدن بخت و اقبال نمي باشد و ممكن است علل ديگري در ازدواج نكردن  موثر باشند. به نظر مشكل شما از سخت پسند بودن باشد يا اينكه در انتخاب ايده ال گرا باشيد كه اگر چنين باشد هرچه سن شما بالاتر رود مشكل پسندي شما بيشتر خواهد شد .
پرسشگر گرامي درست است كه انتخاب همسر مسئله اي مهم و حساس است ولي در عين حال نبايد زياد وسواس به خرج داد شما مي توانيد با در نظر گرفتن معيار هاي همسر مناسب مانند صداقت ، ايمان ، اخلاق نيك وكفويت در جهات مختلف، به انتخاب گزينه اي كه به همه ان ها نزديكتر است بپردازيد ودر صورتي كه همه ان ها به معيار هاي همسر مناسب نزديك تر مي باشند در اين صورت ، فردي را انتخاب نماييد كه از لحاظ قلبي و دروني بيشتر او را پسنديده وبه وي علاقه مند مي باشيد.و در صورتي كه 70 يا60% از معيارهاي خود را در كسي يافتيد وميزان علاقه تان به ايشان بالاتر از ديگران مي باشد باز مي توانيد وي را براي ازدواج انتخاب كنيد.خواهرم، مهم‌ترين شرط يك خواستگار خوب، مومن بودن اوست. پيامبر اكرم(صلی الله علیه وآله) فرمودند: «المؤمن كفو للمؤمنه»، يعني: مرد مومن، كفو زن مومن است(كافي، ج 5، ص 341). بنابراين خواستگار را در صورتي كه تدين و ايمان او برايتان ثابت شد به اين سادگي رد نكنيد هر چند او را كاملا و در همه زمينه‌ها همطراز با خود ندانيد. اين گونه نيست كه همه چيز در اين دنيا كاملا مطابق با دلخواه انسان اتفاق بيفتد.
فراموش نكنيد كه تعلل هاي بي مورد باعث مي شود تا انسان از معيار هاي و شاخص هاي اصلي فاصله گرفته ودست به انتخاب نادرستي بزند.بنابراين براي آخرين بار با توكل به خدا به بررسي ملاك هاي مهم انتخاب همسر پبرداخته وبدون هيچ گونه شك ودودلي شخصي را براي ازدواج وانتخاب براي زندگي مشترك برگزينيد .


خواهر محترم، يگانه راهي كه شما را به اوج موفقيتهاي مادي و معنوي خواهد رساند، شناخت خود و نعمتهايي است كه از آنها برخورداريد. تلاشي عاقلانه و در چارچوب آموزه‌هاي بلند دين براي شكوفايي استعدادهايتان، حفظ نشاط روحي و رضايت به خواست خداي مهربان، شما را به مقامي خواهد رساند كه مورد غبطه بسياري خواهد شد.

این 2لینک نیز مفید هستند

http://moshaver41.ir/post/1503

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=4558

 

سؤال:آياچشم زخم يا چشم زدن از لحاظ علمي و ديني صحت دارد؟

مقدمه : بايد دانست اسباب و علل پديده ها ، منحصر به اسباب عادي و محسوس نيست و خداوند در جهان هستي براي بعضي پديده ها چندين علت قرار داده است به طوريكه بعضي از اين اسباب داراي اثرات خاصي بر روي اشياء هستند .
بنابرآنچه گفته شد معلوم مي شود كه چشم زخم مي تواند يكي از علل و عوامل پاره اي حوادث ناگوار باشد –چنانكه در روايات به ان اشاره شده است _ همان طور كه هزاران عامل ديگر نيز مي توانند علت حوادث ناگوار باشند مثل برف ، باران ، سيل ، زلزله ، رعد و برق ، طوفان ، بي احتياطي ، خشم ، بدگماني ، حسادت ، غيبت ، دروغ ، ناسزاگويي، اعتماد بدون تحقيق ، بي اعتمادي بدون دليل ، و صدها و هزاران عامل ديگر كه هر كدام مي توانند موجب بروز حادثه اي بد و ناگوار براي ما يا ديگران باشند ؛ بنابراين چشم زخم هم علتي است مثل بقيه علل و تفاوت خاصي با ديگر علل طبيعي يا غير طبيعي( ماوراء الطبيعي ) ندارد .
بنابراين همان طور كه وجود ارتباط علي و معلولي در بسياري از پديده ها منافاتي با عدالت خداوند ندارد بلکه اساسا نظام علي حقيقتي ضروري و اجتناب تاپذير در عالم است ، وجود قدرت و نيرويي در چشم _ كه باعث ايجاد نوعي اثرات در اشياء ميشود _ هم با عدالت خداوند تضادي ندارد و بخشي از نظام ضروري علي است.
از طرف ديگر هم چنانكه اثر بسياري از پديده ها را مي توان توسط عواملي ديگر از بين برد ، اثر چشم زخم را هم مي توان از راههاي خاصي خنثي كرد .
در روايات را ههاي خنثي كردن اثر چشم زخم هم بيان شده است كه به برخي از آنها اشاره مي شود.
1-
از امام صادق(علیه السلام) روايت شده است: «هر كس از سيرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را ياد كند؛ زيرا وقتى خداوند را به ياد آورد ضررى به برادر مؤمنش نمى‏رسد»، (بحارالانوار، ج 60 ، ص 25)
2- -
گفتن «تبارك اللّه‏ احسن الخالقين» امام صادق(علیه السلام) فرمود: «كسى كه چيزى از برادرش او را
3-
متعجب ساخت اين جمله را بگويد، زيرا چشم‏زخم حق است»، (همان، ص 26)
4- -
گفتن «آمنتُ باللّه‏ و صلى اللّه‏ على محمد و آله» پس از آن اثر چشم‏زخم خنثى مى‏گردد.
5- -
قرائت سوره «ناس» و «فلق» هنگام ترس از چشم‏خوردن، (همان، ج 92) 5- نوشتن سوره‏هاى «حمد»، «اخلاص»، «ناس»، «فلق» و «آية‏الكرسى» در ورقه‏اى و به همراه داشتن آن، (همان، ص 25)
6- -
قرائت سه مرتبه ذكر «ماشاءاللّه‏ لاحول ولا قوة الا باللّه‏ العلى العظيم» به هنگام ترس از چشم خوردن يا چشم زدن، (همان، ص 26)
7- -
حرز امام جواد و يا انگشتر حاوى حرز امام جواد بنا به آنچه در روايت آن آمده است به جهت حفظ از بلاها و بدى‏ها و هر چه كه انسان از آن مى‏ترسد مفيد است، (بحار، ج 50، ص 98) كه از جمله آن چشم‏زخم مى‏تواند باشد گرچه به خصوص چشم‏زخم در اين روايت تصريحى نشده. درخصوص انگشتر عقيق هم رواياتى وارد شده كه انسان را از بلاها و هرگونه بدى حفظ مى‏كند، (وسائل‏الشيعه، ج 5، ص 89 -)
از روايات معصومين (علیهم السلام) بر مي آيد كه چشم زخم واقعيت دارد و در وجود انسانها و حيوانات و اشياء ديگر اثرگذار است رسول اكرم(صلی الله علیه وآله) فرمود: «چشم زخم واقعيت دارد و مرد را در قبر و شتر را در ديگ قرار مى‏دهد»، (بحارالانوار، ج 63، ص 26) يعني شخص در اثر چشم زخم ممكن است بميرد و شتر در اثر چشم‏زخم مريض شود و صاحبش از ترس تلف شدنش آن را ذبح ‏كندو ديگ بپزد. و از رسول گرامى اسلام روايت شده كه آن حضرت روزى از قبرستان بقيع مى‏گذشت. در آن‏جا فرمود: «به خدا قسم بيشتر اهل اين قبرستان به سبب چشم‏زخم در اين جا آرميده‏اند»( تفسير منهج‏الصادقين، ج 9، ص 391). در روايات را ههاي خنثي كردن اثر چشم زخم هم بيان شده است كه برخي از آنها اشاره مي شود : 1- ياد كردن خداوند؛ از امام صادق(علیه السلام) روايت شده است: «هر كس از سيرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را ياد كند؛ زيرا وقتى خداوند را به ياد آورد ضررى به برادر مؤمنش نمى‏رسد»، (بحارالانوار، ج 60 ، ص 25) 2- گفتن «تبارك اللّه‏ احسن الخالقين» امام صادق(علیه السلام) فرمود: «كسى كه چيزى از برادرش او را متعجب ساخت اين جمله را بگويد، زيرا چشم‏زخم حق است»، (همان، ص 26) 3- گفتن «آمنتُ باللّه‏ و صلى اللّه‏ على محمد و آله» پس از آن اثر چشم‏زخم خنثى مى‏گردد. 4-قرائت سوره «ناس» و «فلق» هنگام ترس از چشم‏خوردن، (همان، ج 92) 5- نوشتن سوره‏هاى «حمد»، «اخلاق»، «ناس»، «فلق» و «آية‏الكرسى» در ورقه‏اى و به همراه داشتن آن، (همان، ص 25) 6- قرائت سه مرتبه ذكر «ماشاءاللّه‏ لاحول ولا قوة الا باللّه‏ العلى العظيم» به هنگام ترس از چشم خوردن يا چشم زدن، (همان، ص 26) 7- حرز امام جواد و يا انگشتر حاوى حرز امام جواد بنا به آنچه در روايت آن آمده است به جهت حفظ از بلاها و بدى‏ها و هر چه كه انسان از آن مى‏ترسد مفيد است، (بحار، ج 50، ص 98) كه از جمله آن چشم‏زخم مى‏تواند باشد گرچه به خصوص چشم‏زخم در اين روايت تصريحى نشده. درخصوص انگشتر عقيق هم رواياتى وارد شده كه انسان را از بلاها و هرگونه بدى حفظ مى‏كند، (وسائل‏الشيعه، ج 5، ص 89 - 90)
بنابرآنچه گفته شد معلوم مي شود كه چشم زخم مي تواند يكي از علل و عوامل حوادث ناگوار باشد همان طور كه هزاران عامل ديگر نيز مي توانند علت حوادث ناگوار باشند مثل برف ، باران ، سيل ، زلزله ، رعد وبرق ، طوفان ، بي احتياطي ، خشم ، بدگماني ، حسادت ، غيبت ،دروغ ، ناسزاگويي، راستگويي در جايي كه مصلحت نيست ، اعتماد بدون تحقيق ، بي اعتمادي بدون دليل ، وصدها و هزاران عامل ديگر كه هر كدام مي توانند موجب بروز حادثه اي بد و ناگوار براي ما يا ديگران باشند ؛ بنابراين چشم زخم هم علتي است مثل بقيه علل و تفاوت خاصي با ديگر علل طبيعي يا غير طبيعي( ماوراء الطبيعي ) ندارد .
اينكه گفته مي شود سرنوشت هر انساني از قبل معيّن است ، به اين معني نيست كه ما مجبوريم و به هيچ وجه در سرنوشت خود نقشي نداريم و نمي توانيم از بروز حوادث جلوگيري كنيم . سرنوشت ما از قبل معيّن شده ولي به صورت مشروط معين شده است نه به صورت مطلق .
از نظر مذهب شيعه که قائل به اختيار است و جبر و تفويض را محال مي داند انسان ـــ تا آنجايي که مربوط به اراده و اختيار او مي شود ـــ حاکم بر وضع آينده خود است. وضع آينده يک انسان شبيه يک ورقه امتحاني است و نمره اي که به آن داده مي شود تعيين کننده سعادت يا شقاوت اوست. در اين ورقه امتحاني هيچ جوابي نگاشته نشده است و تنها چيز موجود در آن سؤالات و توضيحاتي در مورد سؤالات است بخشي از اين سؤالات را خدا طراحي کرده است واز دست ما خارج است ؛ اين سؤالات بر دو گونه اند برخي تکويني هستند و برخي تشريعي. مثلا ما نمي دانيم که امروز در خيابان با چه حادثه اي روبرو خواهيم شد ولي با هر حادثه اي که روبرو شويم يک سؤال امتحاني است که بايد به آن جواب درست دهيم.حوادثي كه در اثر چشم زخم ممكن است براي ما رخ دهد نيز از اين گونه سوالات است ؛ اين گونه سؤالات، سوال هاي تکويني هستند بنابراين هر اتفاق تکويني که براي ما رخ دهد چه عذاب باشد، چه رحمت باشد چه براي امتحان باشد و چه عقوبت اعمال گذشته خودمان وچه از امور طبيعي باشد و چه از وجود ديگر انسانها ناشي شده باشد و چه ... همگي سؤال امتحاني هستند و جواب درست ما را طلب مي کنند لذا لزومي ندارد که ما بدانيم اين حادثه از چه سنخي است، آنچه مهم است عکس العمل درست ما در مقابل آن است و عکس العمل و جواب درست را فطرت و عقل و دين به ما یاد داده است؛ يا به عبارتي جواب درست را خدا در فطرت و عقل و دين به ما عرضه کرده است. اما سؤالات تشريعي عبارتند از واجبات و محرمات و مستحبات و مکروهات؛ واجبات را حتما بايد بجا آورد و محرمات را حتما بايد ترک کرد اينها سوالاتي هستند که نمره آنها تعيين کننده ی وضع آينده يا به اصطلاح سرنوشت ماست ولي مستحبات سوالاتي هستند که اگر آن را با آگاهي انجام دهیم نمره تشویقی دارد واگر مکروهات را ترک کنیم خدا در نمره دادن به ما با ارفاق عمل می کند .
بنابراين سرنوشت ما به صورت سوالي معين شده است نه به صورت خبري؛ خدا سرنوشتهايي را براي ما طراحي كرده و راه رسيدن به هر كدام را به ما آموخته است و از بين آنها بهترين راه با ارسال انبياء به ما پيشنهاد مي كند و از ما سوال مي كند كه كدام راه وسرنوشت را مي خواهي انتخاب كني ؟ هر راهي را ما انتخاب كنيم خدا ما را در همان راه قرار خواهد ؛ لذا اين ما هستيم كه با جوابهاي اختياري خودمان سرنوشت نهايي خود را انتخاب مي كنيم . تمام حوادثي كه براي ما رخ مي دهند بايد اين سوال را در ما ايجاد كنند كه حالا من در مقابل اين حادثه چه كاري بايد انجام دهم ؟عده اي وقتي با حوادث ناگوار مواجه مي شوند به راههاي انحرافي و غير ديني را بر مي گزينند مثلا وقتي دچار چشم زخم مي شوند پيش رمّال و فال گير و امثال آنها مي روند كه شرعا كار نادرستي است و عدهاي ديگر در اين حال متوجه خدا مي شوند و چاره ي كار را از دين و علماي دين مي پرسند و علما از روايات اهل بيت (علیهم السلام) چاره كار را يافته و در اختيار شخص مي گذارند . حكمت عمده ي حوادث ناگوار نيز همين است كه انسان را متوجه خدا و دين حق كند .

منبع:(لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، كد: 5/100115105)


 شناسه : 211    مشاهده : 566    انتشار : 8/2/1394        آرشيو ازدواج        آرشيو همه مطالب


   نظرات کاربران :

نام و نام خانوادگی : *  
نظرات : *

(حداکثر 900 کارکتر)

 
کارکتر تايپ شده :  
   

صفحه نخست  |  جستجو  |  تماس با ما  |  درباره ما  |  طرح سوال  |  حمایت از ما

قرآن   |    خودارضائی  |    عکس نوشته    |    مشاوره  |    پرونده نقد    |    جهان بینی   |    زنان   |    آخرالزمان  |   احکام

چقدر خوشحال خواهیم شد اگر به نشر این مطالب بپردازید، البته بدون تغییر در محتوا

ذکر منبع با فضیلت تر است


برنامه نويسی : اصفهان هاست